یك مدیر بهزیستی:ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی مشكلات خانوادگی است
نوشته شده توسط : sadis

'حبیب الله مسعودی فرید' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتیاد، خشونت های خیابانی و آسیب های نوپدید ناشی از فضای مجازی و سایبری از مهم ترین آسیب های اجتماعی كشور به شمار می رود.

او گفت: براساس مطالعات انجام گرفته، بیش از 80 درصد علل فرار كودكان و نوجوانان از منزل، مشكلات خانوادگی است و خانواده ای كه درگیری های لفظی بین والدین، خشونت علیه كودكان و اعتیاد در آن وجود داشته و نكات تربیتی لازم در مورد فرزندان لحاظ نشده، فرار كودك یا نوجوان را در پی داشته است.

وی اظهار داشت: مشكلات خانوادگی نظیر اعتیاد، طلاق، فرار از منزل، كودك آزاری و همسرآزاری موجب بروز خشونت های بیرونی از پرخاش گری تا درگیری های فیزیكی می شود كه در این میان حیطه اثرگذاری اعتیاد بسیار فراتر از خانواده و جامعه است.

وی حادثه قتل مرحوم 'روح الله داداشی' را در نتیجه یكی از آسیب های اجتماعی ناشی از مشكلات خانوادگی عنوان كرد و افزود: افراد زیادی در محاكم قضایی حضور می یابند كه به خاطر مساله كوچكی با دیگری درگیر می شوند و به خود و دیگران آسیب می زنند.

او بیان كرد: وقتی سوابق افراد محكوم در درگیری های خیابانی را بررسی می كنیم، فاقد سابقه مجرمیت و جنایی هستند و تنها در یك لحظه دچار چالش یا مشكلات هیجانی شدند و نتوانستند بدرستی آن را كنترل و مدیریت كنند و حادثه ای غم انگیز به وجود آورده اند.

مسعودی فرید استفاده از مزیت اورژانس های اجتماعی را بهترین وسیله برای رسیدگی به موقع به آسیب و جلوگیری از تبعات خانوادگی و اجتماعی آن عنوان كرد.

او گفت: كار اورژانس اجتماعی، شناسایی زودهنگام و مداخله بهنگام در مورد آسیب ها است تا قبل از گسترش این آسیب، با دخالت به موقع از بروز حوادث احتمالی جلوگیری كند.

مدیر كل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: اكنون 144 مركز اورژانس اجتماعی در كشور با شناسایی زودهنگام آسیب های اجتماعی و مداخله بهنگام در تلاش برای كاهش بزه ها هستند.

وی افزود: اورژانس اجتماعی متشكل از مددكاران، روانشانسان و كارشناسان حقوقی است كه می توانند فرد آسیب دیده را به زندگی پیشین خود بازگردانند و مشكلات اجتماعی وی را برطرف كنند.

مسعودی فرید ادامه داد: وظیفه اصلی اورژانس اجتماعی ارایه خدمات مددكاری و اجتماعی با رویكرد توانمندسازی و خانواده محوری است و كسانی را كه به دلایلی دچار بیماری اجتماعی می شوند به لحاظ جسمی، روانی و اجتماعی توانمند می سازد تا روحیه قبلی خود را بازیابند و زندگی جدیدی آغاز كنند.

مدیر كل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: در بحث برخورد با آسیب های اجتماعی نوپدید، دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی پیگیر تشكیل كمیته ای متشكل از سازمان های مرتبط برای رصد آسیب های اجتماعی با تاكید بر آسیب های نوپدید است تا با كمك آنها سیاست گذاری مناسبی برای درمان آسیب های نوپدید انجام گیرد.

وی اعضای این كمیته را برخی مسوولان از وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ارتباطات و استادان دانشگاهها مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی و همچنین رسانه ها ذكر كرد.

او گفت: خروجی فعالیت های این كمیته آگاه سازی مردم درباره نحوه درست استفاده از فناوری های نوین بویژه فضای مجازی و سایبری است و به خانواده ها آموزش داده می شود كه چگونه از فناوری های نوین استفاده كنند تا دچار آسیب كمتری شوند. ك/3

7315/653/330





:: برچسب‌ها: کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: