مرده ای در میان زندگان
نوشته شده توسط : sadis

* حكمت (373) مراحل امر به معروف و نهی از منكر

'ابن جریر طبری' در تاریخ خود از 'عبدالرحمن بن ابی لیلی' فقیه نقل كرد كه برای مبارزه با 'حجاج' به كمك 'ابن اشعث' برخاست و برای تشویق مردم گفت من از علی (ع) كه خداوند درجاتش را در میان صالحان بالا برد و ثواب شهیدان و صدیقان به او عطا فرماید، در حالی كه با شامیان رو برو شدیم، شنیدم كه فرمودند:

ای مومنان! هر كس تجاوزی را بنگرد و شاهد دعوت به منكری باشد و در دل آن را انكار كند، خود را از آلودگی سالم داشته است و هر كسی با زبان، آن را انكار كند، پاداش آن داده خواهد شد و از اولی برتر است، و آن كسی كه با شمشیر به انكار بر خیزد تا كلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده است.

* حكمت (374) مراتب امر به معروف و نهی از منكر

همانند حكمت گذشته، سخن دیگری از امام (ع) نقل شده كه فرمودند: گروهی، منكر را با دست و زبان و قلب انكار می‏كنند. آنان تمامی خصلت‏های نیكو را در خود گرد آورده‏اند.

گروهی دیگر، منكر را با زبان و قلب انكار كرده، اما دست به كاری نمی‏برند. پس چنین افرادی دو خصلت از خصلت‏های نیكو را گرفته و دیگری را تباه كرده اند.

بعضی نیز منكر را تنها با قلب انكار كرده و با دست و زبان خویش اقدامی ندارند. پس دو خصلت را كه شریف‏تر است تباه ساخته‏اند و یك خصلت را به دست آورده‏اند و بعضی دیگر منكر را با زبان و قلب و دست رها ساخته‏اند كه چنین كسی از آنان، مرده‏ای میان زندگان است.

تمام كارهای نیكو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منكر، همچون قطره‏ای بر دریای مواج و پهناور است و همانا امر به معروف و نهی از منكر، نه اجلی را نزدیك می‏كند و نه از مقدار روزی می‏كاهد و از همه اینها برتر، سخن حق در پیش روی حاكمی ستمكار است.

فراهنگ**1003**





:: برچسب‌ها: مربع , آسیا , زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: