حماسه ای جاودان همچون بدر
نوشته شده توسط : sadis

دوران دفاع مقدس هماره یادآور جانفشانی ها و ایثار مردمانی است كه برای پاسداری از مام وطن دلاورانه در برابر تهاجم نیروهای حزب بعث ایستادگی كردند تا نشان دهند آنجا كه سرزمین شان فریاد حمایت برمی آرد، در قامت سربازانی جان بر كف به یاری كشور می شتابند تا ذره ای از میراث جاودان گذشتگان به یغما برده نشود.

دوران جنگ تحمیلی روزگارانی است كه غیورمردان ایران به منظور خنثی كردن اهداف دشمن و ضربه زدن به پیكره نیروهای عراقی عملیات های جنگی گوناگونی را طراحی و به مرحله اجرا در آورند و اغلب آنها را سرافرازانه به پایان رساندند. این عملیات ها كه برای تحقق اهداف عالی و نظامی در راه رسیدن به پیروزی نهایی در جنگ صورت می پذیرفت، گاهی چندین ماه به طول می انجامید.

یكی از عملیات های ماندگار و جاوید جنگ هشت ساله ایران و عراق، عملیات تك گسترده بدر بود كه رزمندگان اسلام آن را به مرحله اجرا در آوردند، عملیاتی كه به منظور دستیابی و تسلط بر جاده العماره – بصره و همچنین راهیابی به مركز اصلی هورهای غرب دجله كه استان های ناصریه، بصره و العماره را احاطه كرده بود و تسلط بر شرق دجله همراه با انهدام نیروهای دشمن طراحی شد.

برای انجام عملیات، منطقه مورد نظر به دو محور شمالی و جنوبی تقسیم و محور شمالی به قرارگاه نجف و محور جنوبی به قرارگاه كربلا واگذار شد.

قرارگاه نجف از شمال البیضه تا امتداد آب راه جمل و قرارگاه كربلا از شمال، مقابل آب راه جمل و روستای نخیره در شرق دجله، از جنوب، منطقه القرنه(خط الهاله) در عملیات حضور پیدا كردند.

قرارگاه نوح(ع) نیز ماموریت داشت ضمن تصرف پدافندی به سوی پل زردان پیشروی كند و سپس كانال سوئیب را شكافته و آب را به سمت بصره جاری كند.

این عملیات سرانجام در بیستم اسفند 1363 با رمز یافاطمه زهرا(س) به فرماندهی سپاه با همكاری‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ در غرب هورالهویزه آغاز شد و سربازان رزمنده ایران اسلامی در ساعت های نخستین این عملیات توانستند تمامی خطوط و استحكامات دشمن را تهدید و در هم بكوبند.

نیروها همچنین در منطقه قرارگاه كربلا توانستند به خط دوم دشمن رسیده و پس از پاكسازی این خط به سمت دجله حركت كردند، همچنین تیپ 44 نیز پس از شكستن خط اول موفق به انهدام پل بتونی جوبیر شد.

قرارگاه نجف در محور شمالی به علت وجود چندین كمین در فاصله های زیاد از خطوط اول دشمن، با آنها درگیر و تا ساعاتی مشغول پاكسازی منطقه شدند. روز بعد قرارگاه نجف پاكسازی خط اول خود به جز البیضه را پایان بخشید و نیروهای قرارگاه نوح نیز یدالهویدی و سیل بند اول را پاكسازی كردند.

در ادامه عملیات، قرارگاه كربلا توانست منطقه پیشرفتگی رودخانه دجله و جنوب جوبیر(كیسه ای) را تصرف كند و واحدهایی از این قرارگاه نیز موفق شدند خود را به دجله رسانده و ضربه های موثری بر دشمن وارد كنند.

عملیات در روزهای بعد با بمباران هوایی دشمن همراه شد و نیروهای ایران در 600 متری شرق چهار راه پد خندق مستقر شدند. نیروهای قرارگاه كربلا نیز به غرب دجله حركت كرده و نیروهای دشمن كه در شرق منطقه برگراه مستقر بودند را منهدم كرده و همچنین قسمت وسیعی از پل ابوعران را تخریب كردند.

سربازان اسلام در عملیات بدر علاوه بر وارد كردن تلفات سنگین بر پیكره دشمن، بیش از 500 كیلومتر از منطقه هور از جمله روستاه های ایترابه، لحوك، نهروان، فجره را به تصرف خویش درآوردند.

طی این عملیات تلفات و خسارت های سنگینی به نیروهای بعثی وارد شد، كه از آن میان می توان به كشته و زخمی و اسیر شدن بیش از ده هزار نفر از نیروهای عراقی، انهدام 250 تانك و 40 قبضه انواع توپ اشاره كرد.

همچنین در عملیات بدر 200 خودرو، 60 قبضه انواع خمپاره انداز، 15 دستگاه مهندسی، چندین هواپیما و چهار فروند هلی كوپتر منهدم و 50 قبضه انواع خمپاره انداز و دو دستگاه رازیت (ردیاب حرارتی ) به غنیمت گرفته شد.

سرانجام عملیات بدر پایان یافت اما دشمن كه درصدد جبران این ضربه هولناك بر پیكره نیروهای خویش بود، با استفاده از پشتیبانی هوایی و موشكی؛ حملات گسترده ای به شهرها و مناطق مسكونی و نیز كشتی های حامل نفت ایران انجام داد تا اینگونه از فشار افكارعمومی بكاهد و به ظاهر خود را پیروز نشان دهد اما هیچ یك از تلاش های عراق نتوانست انعكاس پیروزی قهرمانان بی بدیل ایران را در عرصه بین المللی كمرنگ سازد و در واقع واكنش های بدون تفكر حزب بعث ضربه مهلك دیگری بر نیروهای این حزب وارد ساخت.

امروز روزی دیگر برای یادآوری شجاعت و دلاوری رزمندگان غیور ایران در جبهه های مبارزه حق علیه باطل است، تا بدانند كه تا ابد در یادها ماندگار هستند.

اطلاع**2002**1717





:: برچسب‌ها: زنده , هالووین , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: