غرب و چماق تخلف بر سر انتخابات ریاست جمهوری روسیه
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا ،رسانه های خبری آمریكایی و اروپایی در حالی كه انتخابات روز یكشنبه هنوز جریان داشت، سناریوی نخ نما شده 'وقوع تخلفات گسترده در انتخابات' را كلید زدند تا پیام لازم به نیروهای سیاسی مخالف حكومت روسیه مبنی بر داشتن حمایت مداخله جویانه غرب در پشت سر خود به سران آنها رسانده شود.

خبرگزاری های رویتر و آسوشیتدپرس در كنار شبكه های تلویزیونی عربی همچون الجزیره و العربیه از روزهای قبل از برگزاری انتخابات و در هنگامه كارزارهای تبلیغاتی نامزدها، در برنامه های خبری خود از تخلفات متعدد در انتخابات ریاست جمهوری روسیه خبر دادند و این وضعیت تا روز دوشنبه، زمان اعلام نتایج انتخابات ادامه داشت.

تحلیلگران سیاسی با اشاره به قابل پیش بینی بودن چنین رویكردی از سوی غربی ها، علت اصلی جهت گیری غرب علیه انتخابات روسیه و عصبانیت شدید از نتایج این انتخابات را كه در اخبار رسانه های خبری غربی به وضوح مشاهده شد، پیروزی 'ولادیمیر پوتین' سیاستمدار واقع گرای روس می دانند.

پوتین كه از سال 2000 تا 2008 میلادی دو دوره رییس جمهوری روسیه بوده و كشور را در شرایط بسیار دشوار و ضعیف از یلتسین تحویل گرفته بود، با اجرای سیاست مركزگرایی و اقتدار دولت توانست شوروی فروپاشیده آن سال ها را به كشوری قدرتمند تبدیل كند كه پایه های حكومت آن مستحكم شد، اقتصاد نابسامانش سر و سامان یافت و مهم تر از همه اینكه در عرصه بین المللی به بازیگری تاثیرگذار در مقابل غرب تبدیل شد.

مجموعه سیاستگذاری های خرد و كلان پوتین و تیم مدیریتی وی باعث شد كه از اواسط دهه گذشته میلادی روابط روسیه و آمریكای مدعی حاكمیت بر نظام تك قطبی جهان به شدت تیره شود و این وضع تا روی كار آمدن 'دمیتری مدودیف' در سال 2008 ادامه داشت.

با در نظر گرفتن این مسایل و توجه به شخصیت مخالف با غرب پوتین به عنوان میراث دوره كمونیسم، بدیهی است كه غرب و آمریكا تحمل شش سال دیگر حكومت فرد مقتدری مثل پوتین را ندارند و از مدتها پیش از انتخابات برای جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات تلاش های گسترده ای را برنامه ریزی كردند.

آمریكا برای این منظور برنامه ریزی گسترده ای كرد و 'مایكل مك فول' سفیر واشنگتن در مسكو كه قبل از انتصاب به این سمت، مسوول امور روسیه در شورای امنیت ملی آمریكا بود، با گرفتن دستورات لازم و به ویژه ماموریت برپایی انقلاب رنگی در آستانه انتخابات به روسیه اعزام شد.

این سیاستمدار آمریكایی در همان بدو ورود به مسكو در راستای اجرای سیاست های ضدپوتین با مخالفان دولت روسیه دیدار كرد و در حالی كه هنوز استوارنامه خود را به رییس جمهوری روسیه تقدیم نكرده بود، در اقدامی مداخله جویانه با گروهی از سران مخالفان حكومت روسیه دیدار كرد.

این مساله باعث ناراحتی شدید مقام های روس و واكنش تند آنها شد و به مك فول هشدار دادند كه مسكو چنین رویه ای را نمی پذیرد.

به نظر تحلیلگران سیاسی، آمریكا در این مقطع تاریخی حساس، سیاست زیر سوال بردن انتخابات روسیه را به اجرا درآورد تا پیش از برگزاری آیین تحلیف پوتین در سومین دوره ریاست جمهوری از وی زهر چشم گرفته و به شكل ضمنی به وی بفهماند كه چاره ای جز ادامه سیاست های مسامحه آمیز مدودیف در تعامل با جهان غرب ندارد.

واشنگتن به رغم اینكه ساختار انتخاباتی این كشور دارای نواقص عمده می باشد، این بار هم درباره روسیه از حربه دفاع از دمكراسی استفاده كرد و علاوه بر شبكه های خبری آمریكا و متحدانش، مقام های آمریكایی نیز به طور آشكار و با سوار شدن بر موج خودساخته دفاع از حقوق بشر در امور داخلی مسكو مداخله كردند.

در همین راستا 'مایكل مك فول' سفیر آمریكا در روسیه در روز برگزاری انتخابات در اقدامی از پیش برنامه ریزی شده در صفحه خود در شبكه اجتماعی توییتر به وجود تخلفات گسترده در انتخابات ریاست جمهوری روسیه اشاره و برای فرافكنی اظهارات مداخله جویانه خود اعلام كرد كه اظهارات در این زمینه به وی تعلق ندارد و گویا هكرها صفحه اینترنتی وی را دستكاری كرده اند.

پس از انتشار گسترده این پیام در پایگاه های اینترنتی، مخالفان حكومت روسیه طرف های عصر فردای برگزاری انتخابات در مسكو و سنت پترزبورگ تظاهرات برگزار و جوانان افراط گرای تهییج شده از سوی غربی ها تلاش كردند نظم عمومی را برهم زنند.

'مك فول' به عنوان طراح و نخبه راه اندازی انقلاب های رنگی پس از مشاهده تظاهرات مخالفان و دستگیری تعدادی از آنها به دلیل خودداری از ترك محل برگزاری تظاهرات و طرح این شعار كه ' چرا ما برویم ، پوتین برود'، ساكت ننشست و برای پیشبرد سناریوی تهییج افكار عمومی به ویژه مخالفان دولت روسیه در بیانیه ای اعلام كرد آمریكا از دستگیری مخالفان در مسكو به شدت نگران می باشد.

این اقدام سفیر آمریكا در مسكو بار دیگر با واكنش نخبگان سیاسی روس مواجه شد و آنان اعلام كردند چطور می توان پذیرفت كه آمریكا با خشونت جنبش مردمی وال استریت را در شهرهای مختلف این كشور با خیال آسوده سركوب می كند، ولی دستگیری حدود 500 نفر را در مسكو و سنت پترزبورگ كه پس از چند ساعت آزاد شدند، مایه نگرانی جامعه جهانی می خواند.

هر چند مقام های روس خود نیز وقوع تخلفات موردی در برخی حوزه های رای گیری را اعلام كردند، ولی آنان با اشاره به هزینه 470 میلیون دلاری دولت برای نصب دوربین های مداربسته در تمامی 96 هزار شبعه اخذ رای و فراهم آوردن امكان نظارت اینترنتی عموم مردم بر فعالیت حوزه های انتخاباتی، اظهارات مداخله جویانه مقام های آمریكایی در این باره را اقدامی از پیش برنامه ریزی شده خواندند.

از سوی دیگر هیات بین المللی ناظران بر انتخابات روسیه متشكل از حدود 700 نفر در روز برگزاری انتخابات اعلام كردند كه تخلف جدی صورت نگرفته است.

'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری منتخب روسیه كه بر ماهیت سناریوی غربی ها برای بازی با برگ 'تقلب' آشنایی كامل دارد، در بازدید از مركز مدیریت انتخابات روسیه با اشاره به گریزناپذیر بودن وقوع تخلفات جزیی در تمامی انتخابات ها در كشورهای مختلف اعلام كرد كه به تمام تخلفات در جریان مبارزات انتخاباتی باید رسیدگی شود تا همه بدانند كه وضعیت تحت كنترل است.

رییس این مركز نیز در واكنش به تحریف های رسانه ای غربی ها مبنی بر وقوع هزاران مورد تقلب در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه، در گزارشی به پوتین اعلام كرد كه در طی دو ماه مبارزات انتخاباتی در روسیه چهار هزار و 500 مورد انواع تخلفات صورت گرفته كه همه آنها ثبت شده است.

به عقیده كارشناسان مسایل سیاسی، دولت روسیه با آگاهی از رویكرد غرب برای مداخله در امور داخلی این كشور در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تلاش فراوانی برای برگزاری انتخابات سالم به عمل آورد، اما از همان ابتدای امر هویدا بود كه غرب برای مخدوش كردن چهره این كشور نزد افكار عمومی در هر حال چماق تقلب را بلند خواهد كرد. این در حالی است كه بسیاری از ناظران جامعه همسود و سازمان همكاری شانگهای از برگزاری سالم و منصفانه انتخابات در روسیه خبر دادند.

در مقابل 'هایدی تالیاوینی' رییس هیات ناظران دفتر نهادهای دمكراتیك و حقوق بشر سازمان امنیت و همكاری اروپا كه در روز برگزاری انتخابات از سالم بودن آن و ناچیز بودن تخلفات سخن گفته بود، بلافاصله پس از ترك مسكو با تاسی از جبهه غرب رویه دیگری اتخاذ و از انتخابات روسیه انتقاد كرد.

تالیاونی یك روز پس از برگزاری انتخابات (دوشنبه هفته جاری) در گفت و گو با رادیو دولتی 'صدای روسیه' بر ضرورت رسیدگی به تمام تخلفات صورت گرفته در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری روسیه تاكید كرد و افزود: در جریان انتخابات، نامزدها نتوانستند در شرایط یكسان با یكدیگر رقابت كنند و با وجود مساعی حكومت برای افزایش شفافیت انتخابات، بی اعتمادی نسبت به روند انتخابات همچنان حفظ شده بود.

رییس هیات ناظران دفتر نهادهای دمكراتیك و حقوق بشر سازمان امنیت و همكاری اروپا با اذعان به اینكه اصرار مردم و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منجر به مشاركت بیشتر جامعه مدنی روسیه در نظارت بر انتخابات شد، ادعا كرد كرد ناظران وضع شمارش آرای ماخوذه از حدود 30 درصد صندوق های انتخابات را منفی ارزیابی كردند.

روسیه این ادعای رییس هیات ناظران اروپایی را رد كرد و 'آلكسی پوشكوف' رییس كمیسیون امور بین المللی دومای روسیه اظهارات تالیاوینی را دارای اهداف سیاسی خواند.

در نهایت می توان گفت انتخابات ریاست جمهوری روسیه با پیروزی قاطع پوتین با رقبای خود یك بار دیگر این واقعیت را به جهانیان اثبات كرد كه جهان غرب به مقوله دموكراسی و دفاع از حقوق بشر نگاه ابزاری دارد و در عین آزادی عمل كامل در سركوب اعترضات مردمی در كشورهای غربی، برای گرفتن امتیاز سیاسی از كشورهای دیگر چماق تقلب در انتخابات را بر سر آنان می كوبد.

اروپام**2242**518**1543





:: برچسب‌ها: خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: