روزهای سرنوشت ساز برای ساركوزی
نوشته شده توسط : sadis

ساركوزی شاید تا یك سال پیش خود را رئیس جمهور بلامنازع فرانسه در دور دوم می دانست اما در آخرین سال اقامتش در الیزه، فرانسه با حوادثی رو برو شد كه می تواند او را در سراشیبی تحویل قدرت به همتای جدیدش قرار دهد.

درگیر شدن در درگیریهای خاورمیانه، صرف بودجه ضروری كشور در بخش نظامی، از دست دادن رتبه اقتصادی در صحنه بین الملل، و... شاید هیچ كدام به اندازه مشكل بیكاری و حذف هزاران شغل در بخش آموزش و دیگر بخش ها مردم فرانسه را نگران نكرده است. به عبارت دیگر فرانسوی ها بیش از آنكه دیپلماسی خارجی كشور برایشان مهم باشد -كه ساركوزی بسیار كوشید از طریق شراكت با همتای آلمانی خود وجهه ای در سطح اروپا و نیز عرصه بین الملل بیابد و چهره خود را نزد مردمش بهبود بخشد- در اندیشه اصلاح امور داخلی و نیز بهبود وضع معیشت و دستیابی آسان تر به نیازهای اولیه خود هستند.

روزنامه 'فیگارو' چاپ فرانسه با اشاره به اینكه این روزها، روزهای سرنوشت سازی برای ساركوزی است، به تلاش های وی برای ترمیم چهره خود نزد فرانسوی ها اشاره كرده و می نویسد: ساركوزی هفته ای حساس و مهم را آغاز كرده و سعی دارد سیاست های جدید خود را برای مردم فرانسه اعلام كند. هفته ای كه روحیه ساكنان الیزه كمی تضعیف شده به نظر می رسد.

فیگارو در این میان همچنین به دیدار ساركوزی از منطقه 'بایون' اشاره كرده و یادآور می شود: آقای رئیس جمهور طی هفته گذشته شاهد سلسله حوادث ناخوشایندی بود: استقبال نه چندان گرم از سوی ساكنان منطقه بایون كه با پرتاب تخم مرغ به سوی وی همراه بود! و نیز اعلام مالیات 75 درصدی از سوی 'فرانسوا اولاند' كه وعده ای شوكه كننده برای میلیونرهای فرانسه و رئیس جمهور حامیشان بود به طوری كه وعده ها و شعارهای ساركوزی در زمینه آموزش را تحت الشعاع قرار داد. این درحالی است كه به تازگی یكی از استراتژیست های ساركوزی در كمپین انتخاباتی، ورود وی به رقابت های انتخاباتی را یك موفقیت خوانده و گفته بود همه چیز بر وفق مراد اوست. وی كنترل كامل را در دست گرفته است.

فیگارو همچنین به برنامه های رسانه ای ساركوزی اشاره و تأكید می كند: آقای رئیس جمهور تا حدودی روی دستور كار رسانه ای این هفته برای افزایش توهین ها حساب كرده است! حضور در شبكه 'فرانس2' و گفت و گو درباره برنامه هایش پیرامون 'امنیت'، شركت در شبكه تلویزیونی'TF1' و غیره. ساركوزی از همزمانی برنامه هایش كمی نگران و در عین حال امیدوار است كه بتواند حداكثر مخاطبان را پای تلویزیون ها بكشاند. گرچه برخی كارشناسان معتقدند كه او به مخاطب قرار دادن اكثریت خاموش فرانسه ادامه می دهد.

**ساركوزی و تلاش برای ترمیم چهره ای مخدوش

-------------------------------------------------------

استراتژیست های كمپین انتخاباتی ساركوزی معتقدند، وی تنها به عنوان یك نامزد انتخاباتی مطرح نیست بلكه برنامه های سخت تری نسبت به دیگر رقبای خود در پیش دارد چرا كه علاوه بر دادن وعده های انتخاباتی و شعارهای مرسوم، باید به ترمیم چهره مخدوش خود در اذهان عمومی فرانسویان كه ره آورد دوران چهار ساله ریاست جمهوریش است بپردارد. یكی از مشاوران وی در این باره می گوید: ساركوزی باید برای برداشتن این وزنه، 'قوی ترین' باشد.

روزنامه فیگارو در این زمینه می نویسد: ساركوزی برای آماده شدن در نخستین هفته رقابت های انتخاباتی، تمام هفته گذشته را با مشاورانش در الیزه گذراند. در طول این نشست ها او نتوانست خشم خود را از اتفاقات و اعتراضات مردمی در حاشیه دیدارش از 'بایون' پنهان كند. وی اذعان كرد كه حوادث بایون وی را غافلگیر كرده است و شاید اصلا ارزش نداشت كه به این منطقه می رفت. وی تاكید كرده بود كه باید پیش بینی می كردیم. البته گویا تنها حوادث این دیدار نبود كه ساركوزی نتوانسته بود آن را پیش بینی كند، بلكه نتایج نظرسنجی های اخیر نیز از نظر وی پنهان مانده بود.

در تازه ترین نتایج مركز نظرسنجی 'LH2' كه روز یكشنبه در سایت یاهو منتشر شد، طی دو هفته، محبوبیت ساركوزی در دور اول با 3 درصد كاهش روبرو بود (23درصد) و فرانسوا اولاند با 30 درصد همچنان بالاتر از وی است. چیزی كه به زعم یكی از مشاوران ساركوزی 'چندان خوشایند نیست'. البته تحلیلگران خویش بین تر، بر این باورند كه هفته گذشته همچون یك بازی صفر ـ صفر بین اولاند و ساركوزی بود. آنها معتقدند كه اولاند هم در نظرسنجی ها كاهش رتبه داشته و اینكه پیشنهادش برای اعمال مالیات بر درآمدهای بالا با اتفاق آراء روبرو نبود. در هر حال، به پیش بینی استراتژیست های ساركوزی، هفته آخر، هفته دوئل بین ساركوزی و اولاند است. سؤال این است كه چطور می توان این دوئل را بین دو بینش سیاسی موجود در جامعه فرانسه انجام داد؟ اگر انتخابات به دور دوم بكشد ساركوزی بازنده است در غیر این صورت او برنده این دوئل خواهد بود.

این درحالی است كه فرانسوا اولاند نیز 'پایان دادن به مطلقه بودن ریاست ساركوزی' را از وعده های انتخاباتی خود اعلام كرده است. وی پیش تر گفته بود: در دوران ساركوزی، جمهوریت مفهوم خود را از دست داده و فرانسه دارای رژیمی 'اومنیپریزیدنس'(ریاست مطلقه) شده؛ رژیمی كه در آن، قدرت مطلق در نهایت منجر به ضعف و سستی جامعه می شود. این ناتوانی نیز به زعم خود بی مسئولیتی را به همراه می آورد. او همچنین نظامی را كه در آن همیشه دلیل شكست، 'دیگری' است نه خود فرد، محكوم و تأكید كرده بود 'كشور از تبلیغات و وعده های بدون آینده و پوچ خسته شده است'.

البته باید خاطر نشان كرد كه اعلام نظر ساركوزی طی هفته های گذشته مبنی بر متناقض بودن عرضه غذای حلال در مدارس و جداسازی ساعات استفاده از استخر برای زنان و مردان مسلمان با قوانین سكولار فرانسه، خشم مسلمانان این كشور را برانگیخت و تا حدودی از میزان محبوبیت وی كاست. وی اعلام كرده بود 'چنین مسائلی به اصول مذهبی ارتباط ندارد بلكه مربوط به اصول تمدن ماست.'

هفته نامه فرانسوی 'نوول ابسرواتور' نیز با اشاره به نتایج نظرسنجی های اخیر در این زمینه نوشت: نظرسنجی انجام شده از سوی مركز LH2 كه در دوم و سوم مارس و در میان 971 پرسش شونده 18 سال به بالا انجام شد، از كاهش رتبه ساركوزی در دور اول خبر می دهد.

انتخابات فرانسه در 22 آوریل برگزار می شود و به نظر می رسد هرچه به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نزدیك می شویم، این سؤال بیشتر در اذهان قوت می گیرد، آیا ساركوزی می تواند به حمایت های داخلی و خارجی امید داشته باشد یا او نیز به سرنوشت همتای خود 'والری ژسكار دستن' دچار شده و رئیس جمهور تك دوره ای خواهد بود؟

پژوهش**ز.ج**9123





:: برچسب‌ها: استرالیا , رقص , تایوان ,
:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: