نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'پیمان فلسفی' روز یكشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همكاری بین سازمان ترویج ایران و سفیر كشور ژاپن در زمینه آموزش و ترویج زنان روستایی افزود: مشاركت زنان روستایی در فعالیت های تولیدی باعث ایجاد صندوق های اعتباری خرد محلی در روستاها شده است .

به گفته وی ، صندوق های اعتباری روستاییان تاكنون زمینه ارایه تسهیلات كوچك، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد فعالیت های كشاورزی را فراهم كرده است.

فلسفی اظهارداشت: وزارت جهادكشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی،تولید غذای سالم و حلال، احیای منابع طبیعی، توسعه صادرات محصولات و دانش فنی كشاورزی وظایف مهمی را برعهده دارد.

این مقام مسئول تصریح كرد: امروز سرمایه گذاری در بخش كشاورزی تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و رفاه عمومی جامعه دارد.

وی با بیان اینكه در مجموعه وزارت جهادكشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی به‌عنوان متولی هدایت و حمایت از فعالیت‌های آموزشی ترویجی در كشور نقش موثری ایفا می‌كند گفت: آموزش كشاورزی در كشور سیر صعودی را طی می كند، اما هنوز اقدامات زیادی باید در این زمینه صورت بگیرد.

فلسفی با بیان اینكه ایران در حوزه كشاورزی دارای مزیت های زیادی از جمله ایجاد اشتغال است ، اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید محصولات كشاورزی حدود 25 میلیون تن بوده كه امروز پس از گذشت 33 سال این رقم به 107 میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: سطح زیر كشت كشور حدود 20 درصد افزایش داشته و میزان تولیدات كشاورزی نیز چهار برابر رشد را نشان می دهد.

معاون ترویج و آموزش كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: طی سال های 84 تا 89 بیش از 17 هزار طرح تحقیقاتی توسط محققان وزارت جهاد كشاورزی اجرایی شده كه از این تعداد حدود 14 هزار طرح به اتمام رسیده و منجر به نتیجه و یافته تحقیقاتی كاربردی برای بخش كشاورزی شده است.

فلسفی ادامه داد: وظایف مجموعه تحقیقاتی وزارت جهاد كشاورزی حل مشكلات بخش كشاورزی و ارایه راه حل های كاربردی است كه 83 برنامه راهبردی به عنوان بخشی از نقشه جامع علمی و فن آوری كشور در حوزه كشاورزی تدوین شده است.

وی حاصل تلاش محققان وزارت جهاد كشاورزی در زیر بخش های زراعی و باغی را معرفی 91 رقم جدید و تولید بذر اصلاح شده در سطح 53 هزارو 800 تن و تولید 10 میلیون و 968 دز واكسن، سرم و مواد بیولوژیك عنوان كرد.

این مقام مسئول تصریح كرد: سازمان تحقیقات كشاورزی به دنبال بهره گیری از تمامی ظرفیت های شبكه ترویج كشور به ویژه شبكه ترویج غیردولتی، بالغ بر 2 هزارو 800 شركت فنی و مهندسی كشاورزی مستقر در روستاها با بیش از 23 هزار عضو از دانش آموختگان كشاورزی است كه بخش عمده ای از فعالیت های آموزشی و ترویجی مورد نیاز كشاورزان را ساماندهی می كنند.

فلسفی افزود: طی سال های زراعی 89 - 90 فعالیت های گسترده شبكه ترویج كشور موجب بهبود مدیریت مصرف آب در تولید محصولات كشاورزی در سطح 60 هزار هكتار با كاهش میانگین 12 درصدی مصرف آب در واحدهای تولیدی تحت پوشش شده است.

وی در باره اجرای برنامه ترویجی تولید محصول سالم از طریق مدیریت تلفیقی تولید گفت: هم اكنون در 485 كانون تولید در سطح 45 هزار هكتار ، برای 32 محصول نتایج حاصله موید تحقق كاهش 40 درصدی مواد شیمیایی مصرفی اعم از سموم و كودهای شیمایی و تحقق افزایش 23 درصدی میانگین درآمد كشاورزان در واحد سطح است.

فلسفی درباره بخش تولیدات گیاهی و اجرای برنامه ترویجی ارتقای میانگین تولیدات كشاورزی به سمت كشاورزی برتر گفت : این طرح ترویجی برای كشاورزان در سطح 230 هزار هكتار با عملكرد متوسط انجام شد كه نتیجه حاصل آن افزایش میانگین 25 درصدی تولید به خصوص در دیمزارهای كشور بوده است.

وی درمورد بخش دام و شیلات كشور نیز توضیح داد: ترویج یافته های تحقیقاتی در واحدهای الگویی دامی، باعث افزایش 6 كیلویی وزن لاشه گوسفندی، 4.25 كیلویی شیر در هر راس گاو، افزایش یك كیلوگرمی عسل در هر كندو و افزایش 4.3 تن تولید ماهی در هر هكتار شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس شاخص جهانی حد كفایت سرمایه گذاری در ترویج كشاورزی بین یك تا 2 درصد از تولید ناخالص ملی توصیه شده و همچنین براساس مطالعات به عمل آمده متوسط بازدهی سرمایه گذاری در ترویج كشاورزی به ازای هر 100 واحد هزینه معادل 217 واحد بازدهی بوده كه انتظار می رود این مهم در تصمیم گیری فعالیت های ترویجی نیز لحاظ شود.

این مقام مسئول به تجاری سازی و انتقال فن آوری این بخش اشاره كرد و گفت: به منظور توسعه فناوری های دانش بنیان سال گذشته نخستین فن بازار ملی كشاورزی با مشاركت بخش خصوصی و شركت های دانش بنیان و موسسه های تحقیقاتی وزارت جهاد كشاورزی برگزار شد.

وی اضافه كرد: در این راستا به زودی همایش بین المللی فناوری كشاورزی نیز برگزار خواهد شد.

فلسفی گفت: برای ارتباط بیشتر سازمان ترویج و آمورش كشاورزی با بهره برداران و هماهنگی و تدوین برنامه های ملی در سطح كشور با تمامی وزارتخانه ها و معاونت فناوری ریاست جمهوری 19 كانون هماهنگی دانش و صنعت در بخش كشاورزی ایجاد شده است.

اقتصام**9186**1601





:: برچسب‌ها: بهار , پرندگان , درخت ,
:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: