فضای مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی با عراق وجود دارد
نوشته شده توسط : sadis

'حسن كاظمی قمی' روز پنجشنبه در جمع مسوولین اقتصادی آذربایجان غربی و پایانه مرزی تمرچین كه در ارومیه برگزار شد افزود: در برنامه دولت صادرات 20 میلیارد دلار به عراق تا پایان سال 94 هدف گذاری شده كه پیش بینی می شود تا پایان امسال 10 میلیارد دلار آن محقق شود.

وی حجم صادرات امسال به عراق تا زمان حاضر را حدود 5/7 میلیارد دلار اعلام كرد و اظهار داشت: امسال در مقایسه با سال 2003 حضور فعالی نیز در مناقصات در كشور عراق داشتیم.

كاظمی قمی مشاركت بخش خصوصی، حل مشكلات گمركی و رفت آمد و اعمال سیاست های تشویقی را از راهكارهای توسعه مناسبات اقتصادی با عراق دانست و اظهار كرد: ایجاد شهرك های صنعتی مشترك، ایجاد خط مونتاز خودرو سازی، تراكتور سازی و ماشین آلات سنگین از جمله راهكارهایی است كه در این زمینه دنبال می كنیم.

وی گفت: سرمایه گذاری های مشترك با سرمایه گذاران عراقی، قرار گرفتن لیست شركت های ایرانی در لیست مناقصه ها در عراق و برداشتن روادید از جمله دیگر كارهایی است كه می تواند مناسبات اقتصادی بین دو كشور را توسعه بخشد.

كاظمی قمی، رابطه ایران با منطقه كردستان عراق را تاریخی خواند و افزود: همكاری های امروز ما با كردستان عراق نتیجه این رابطه دیرینه و تاریخی است.

وی اضافه كرد: منطقه كردستان عراق در بخش های سیاسی و امنیتی همكاری خوبی با ایران دارد و مسوولین این منطقه در كنترل ضد انقلاب در مرزهای مشترك همكاری مناسبی با ایران داشتند.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق یاد آور شد: به رغم این، حجم همكاری در بخش اقتصادی متوزان با ظرفیت ها نیست و با انتظارات ما همخوانی ندارد.

كاظمی قمی، حمل یكسره بار و مسافر از ایران به عراق را از جمله راهكارهای توسعه مناسبات با عراق دانست و اظهار داشت: در همین ارتباط توافقی بین وزرای راه دو كشور به امضاء رسیده و تا زمانی كه این مصوبه به قانون تبدیل شود ما باید كارهای اجرایی را آغاز كنیم.

وی گفت: با یكسره شدن حمل بار و مسافر، بیش از 40 درصد از مشكلات دو كشور در زمینه صادرات و واردات، مسافرین و زائران ایرانی حل خواهد شد.

كاظمی در ارتباط با استقرار شعب بانك ها در عراق نیز گفت: با توافق انجام شده طی چند روز اخیر بانك پارسیان به عنوان اولین بانك ایرانی در عراق شعبه دایر كرد.

وی افزود: سایر بانك ها نیز در صورت موافقت بانك مركزی عراق می توانند در آن كشور شعبه دایر كنند كه استانداری ها می توانند در همین ارتباط با بانك مركزی عراق مكاتبه كنند.

در این جلسه كه با حضور معاون برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی، سركنسول ایران در اربیل عراق و جمعی دیگر از مسوولین اقتصادی برگزار شد ، راهكارهای توسعه مناسبات با عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

583





:: برچسب‌ها: بهار , جشن تولد , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: