ایران و چین، شركای قابل اعتماد
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا، حضور یك وزیر ارشد دولت جمهوری خلق چین در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران در پكن و اظهارات وی نشان از اوج همدلی و همراهی دو كشور در عرصه های مختلف در روابط دو جانبه ، چند جانبه و بین المللی در شرایط خاص جهانی دارد.

آقای ' ین وی مین' وزیر منابع انسانی چین و میهمان ویژه در مراسم باشكوه سی وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت:' ما بر این باوریم، ایران در سایه رهبری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دستاورهای بیشتری در عرصه های مختلف دست خواهد یافت '.

وی كه به همراه 'جایجون '، معاون وزیر خارجه چین در جمع كثیری از سفیران ، دیپلمات ها و شخصیت ها برجسته چینی و خارجی در محل سفارت ایران حضور یافته بود، دستاوردهای عظیم ملت و دولت ایران در عرصه های مختلف علمی ، صنعتی ، دفاعی و فن آوری را ستود.

وی جمهوری اسلامی ایران را یك كشور با ثبات طی بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: ثبات ایران باعث شكوفایی در زمینه های گوناگون از جمله اقتصادی ، دفاعی و فن آوری شده است .

این مقام ارشد چینی ضمن تبریك فرا رسیدن سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ملت و دولت كشورمان گفت: روابط چین و ایران به خصوص در سال های اخیر از رشد سریعی برخورار بوده به طوری كه امسال حجم مبادلات تجاری دو كشور به بیش از 45 میلیارد دلار رسید.

از دیدگاه ' مهدی صفری ' ، چشم انداز مناسبات دوكشور در همه زمینه ها ' امیدواركننده و روشن ' است.

وی در مقاله ای به مناسبت چهلمین سالگرد برقراری روابط رسمی ایران و چین كه در سال 1390 گرامی داشته شد، نوشت: دو كشور باید در كنار یكدیگر جبهه واحدی را در جامعه بین المللی برای جلوگیری از انحصارگرایی برخی قدرت های متكبر و خودخواه ایجاد كنند.

صفری با تاكید بر اینكه ایران می تواند 'متحد قابل اتكایی' برای چین باشد، اظهارداشت: این دو كشور مستقل در جامعه بین الملل، با اعتقاد به اصول سازنده ای كه بر حفظ و پاسداری از صلح دارند، می توانند به عنوان منادیان احترام به عزت و كرامت انسانی در كنار هم باشند.

از دیدگاه سفیر ایران در چین وجود منافع، برخورداری طرفین از منافع مشترك، اعتماد به مشاركت دوجانبه، اراده مشترك برای توسعه روابط و ایجاد ساز و كار كارآمد و موثر برای پیشبرد روابط پنج عامل مهم در رشد و توسعه همكاریهای فیمابین است.

این در حالی است كه از دیدگاه ' یو هانگ یانگ' سفیر چین در ایران نیز روابط تهران - پكن مبتنی بر اعتماد متقابل است.

وی در اواخر آذر ماه 90 هنگامی كه به اهواز سفر كرده بود در جمع خبرنگاران گفت: چین و ایران از دیدگاه های مشترك و روابط دوستانه ای برخوردار هستند كه در حال گسترش است.

یانگ تاكید كرد: این اعتماد متقابل و دیدگاههای مشترك و دوستانه موضوعی بسیار مهم در تعاملات دو طرف محسوب می شود كه در سایه حمایت رهبران ایران و چین به دست آمده است.

ایران و چین در شانزدهم اوت سال 1971 میلادی به طور رسمی روابط دوجانبه خود را برقرار كردند و اكنون بعد از گذشت 40 سال دوكشور گام های محكمی را در راستای تحقق روابط استراتژیك برداشته اند.

حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال 1389 شمسی به حدود 30 میلیارد دلار رسید اما این رقم در سال 1390 به 45 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس یادداشتهای تاریخی، مناسبات ایران و چین به سال 200 قبل از میلاد باز می گردد. دورانی كه دو كشور مراودات فرهنگی و همكاریهای تجاری با یكدیگر داشته اند.

این مناسبات در دوران معاصر نیز به فراموشی سپرده نشده و همواره روند توسعه فزاینده را تجربه كرده است.

برای نمونه اكنون چین از ایران روزانه بیش از 500 هزار بشكه نفت وارد می كند و روزنامه ' چاینا دیلی' بتازگی نوشت كه این رقم می تواند بیشتر شود.

ایران از اصلی ترین تامین كنندگان نفت و گاز چین بوده و بر اساس آمار ،ایران سومین صادر كننده بزرگ نفت به چین است و در مقاطعی چین 80 درصد از نفت، مواد شیمیایی و پتروشیمی و معدنی را از ایران وارد كرده است.

ایران اكنون 11 تا 14 درصد از نفت مورد نیاز سالانه چین را تامین می كند، شركتهای چینی نیز در بخش انرژی ایران بسیار فعال هستند و به عنوان نمونه شركت ملی نفت چین در میادین نفت و گاز طبیعی ایران، حضور جدی دارد.

در سال 2004 میلادی توافقنامه ای را دو كشور امضا كردند كه بر اساس آن چین به مدت 30 سال 270 میلیون تن گاز طبیعی از ایران وارد می كند. ارزش این قرارداد 70 میلیارد دلار اعلام شد.

شركت ملی نفت چین در سال 2007 نیز دو قرارداد نفت و گاز به ارزش پنج میلیارد و 600 میلیون دلار با ایران امضا كرد.

چین ایران را یك شریك دایم برای مبادلات و منبع مهم تامین كننده انرژی می داند.

در عرصه سیاسی نیز چین و ایران در سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل، سازمان همكاری شانگهای و مجمع عمومی همكاری نزدیك دارند.

چین در سال 1390 بارها در عرصه های بین المللی از جمله سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی از حق ایران برای پیشبرد فعالیتهای صلح آمیز هسته ای حمایت و برگفت و گوها، رایزنی و دیپلماسی برای حل مشكلات تاكید كرده است.

مخالفت های جدی چین با تحریم های یك جانبه آمریكا در سال 1390 یكی از تصمیمهای مهم این كشور بود كه نشان داد دولتمردان آن كه بر محور 'بی طرفی' و 'رعایت عدالت' در صحنه بین الملل تاكید دارند؛ خود نیز به آن عمل می كنند.

از نظر كارشناسان سیاسی، دولت و ملت چین در سال 1390 زمانی كه بحث تحریم و فشار غرب به خصوص آمریكا به ایران بالا گرفت و صحبت از تحریم نفت شد، پیام مهمی برای جهانیان ارسال كردند.

چین به طور رسمی اعلام كرد به ائتلاف ضد ایرانی نمی پیوندد.

'هونگ لی' سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پكن بارها تاكید كرد: قراردادهای ما با ایران قانونی است و تحریم را قبول نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تاكید بر مخالفت پكن با تحریم نفتی ایران خاطر نشان كرد: چین به ائتلاف آمریكا و متحدانش علیه ایران نمی‌پیوندد.

وی تاكید كرد: چین مانند خیلی از كشورهای دیگر است. پیمانهای ما با ایران كاملا صادقانه و قانونی است.

در روزهای اوایل دی ماه امسال نیز معاون وزیر امور خارجه چین در سفر دو روزه ای كه به تهران داشت با مقام های ایرانی درباره مسایل مهم منطقه ای و جهانی ازجمله تنش آفرینی های آمریكا بحث و تبادل نظر كرد.

'جایجون' به دعوت ' عباس عراقچی' معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه كشورمان و به منظور برگزاری كمیته مشورتی دو كشور به تهران سفر كرد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار مقام چینی، با اظهار خرسندی از روند رو به رشد روابط دو كشور در زمینه های مختلف ابراز امیدواری كرد كه مناسبات تهران - پكن بیش از پیش گسترش یافته و دو كشور شركای قابل اعتمادی برای یكدیگر باشند.

معاون وزیر امورخارجه چین نیز ضمن ارزیابی مثبت از روابط دو كشور بخصوص در زمینه های اقتصادی و لزوم بهره گیری از همه ظرفیتها برای توسعه این روابط،‌‌‌‌ اظهار امیدواری كرد كه با استمرار رایزنی میان مقامات دو كشور مناسبات بیش از پیش گسترش یابد.

طرف چینی همچنین با اشاره به فعالیت هسته ای ایران، ضمن رد هرگونه فشار و تحریم علیه جمهوری اسلامی ، گفت وگو را تنها راه حل این موضوع ذكر كرد.

كارشناسان معتقدند، اولین اصل برای تعمیق روابط، داشتن اراده است و این اصل را مقامهای عالی ایران و چین در سال 1390 بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و به نمایش گذاشتند.

دو كشور رسیدن به مبادلات تجاری تا 100 میلیارد دلار در سال را هدف گذاری كرده اند و كارشناسان ،‌ سرمایه گذاری را یكی از فرصت های مناسب برای توسعه همه جانبه روابط می دانند.

ایران در آبان ماه امسال با حضور در نمایشگاه سرمایه گذاریهای پكن، زمینه های سرمایه گذاری و فرصتهای زیادی را در مقابل سرمایه گذاران چینی باز كرد.

فرصت هایی در زمینه معادن، صنایع سبك و سنگین و صنایع فلزی و غیرفلزی، فولاد سازی، حمل و نقل جاده ای و ایجاد نیروگاههای تولید برق و انواع انرژی های سنتی و نو و تجدید پذیر ازجمله مواردی بود كه در غرفه های ایران برای طرفهای چینی ارائه شد.

دو كشور در سال 1390 همچنین در حوزه فرهنگی نیز برنامه هایی را طراحی كردند كه از آن جمله می توان به شركت در جشنواره موسیقی 'شن جن ' و جشنواره های فیلم و هفته فرهنگی در پكن و تهران اشاره كرد.

اعزام یك هیات رسانه ای ویژه برای برنامه های گردشگری ، امضای توافقنامه چاپ و نشر آثار نفیس دو كشور و حضور فعال چین در نمایشكاه كتاب تهران و استقبال از غرفه های ایران در نمایشكاه كتاب پكن در شهریور سال 1390 از جمله رویدادهای فرهنگی بین دو كشور بود.

امضای توافقنامه گردشگری و قرار گرفتن نام ایران در مقاصد گردشگری چین نیز از جمله دستاوردهای مهم بین دو كشور در سال 1390 محسوب می شود.

از 15 ماه اگوست ( 24 مرداد ماه ) ایران به طور رسمی در فهرست مقاصد گردشگری چین قرار گرفت و در دیدار ' روح الله احمد زاده ' معاون رییس جمهوری و رییس وقت سازمان گردشگری ایران با وزیر گردشگری چین در مهرماه امسال طرفین بر اجرای آن تاكید كردند.

'شائو چیوی'وزیر گرشگری چین در این دیدار، ایران را كشوری جذاب و باثبات خواند و گفت: ما سفر گردشگران چینی به ایران را تشویق می كنیم.

اما تشكیل نخستین كمیسیون فرهنگی بین ایران و چین در آخرین روزهای بهمن ماه امسال از نگاه بسیاری از كارشناسان و ناظران ، مهمترین رویداد فرهنگی در واپسین روزهای سال 1390 بود.

رایزن فرهنگی ایران ضمن تقدیر از عزم دولتمردان چین برای توسعه روابط فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می گوید: دو تمدن كهن آسیا بیش از هر زمانی نیازمند گسترش مناسبات فرهنگی هستند.

'حسین جلیلوند' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، تشكیل نخستین كمیسیون مشترك فرهنگی بین ایران و چین را نقطه عطفی در روابط دو كشور دانست.

وی با مطلوب توصیف كردن دستاوردهای سفر یك هیات فرهنگی ایران به چین در اواخر بهمن ماه امسال، گفت: دعوت دولت چین از هیات ایرانی و برنامه ریزی مناسبی كه برای این دیدار انجام شده بود، نشان از اهمیت توسعه روابط دو كشور در زمینه های فرهنگی و رساندن آن به سطح عرصه های سیاسی و اقتصادی دارد.

یك هیات فرهنگی ایران متشكل از مقام ها و كارشناسان وزارتخانه های ارشاد و فرهنگ اسلامی، امور خارجه و علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان با تشكیل نخستین كمیسیون مشترك ایران و چین ضمن سفر به پكن، با مقام های این كشور دیدار و گفت وگو كردند.

جلیلوند امضای تفاهم نامه فرهنگی بین ایران و چین را مهم خواند و تاكید كرد: طرف چینی از جمله 'چای وو' وزیر فرهنگ چین اهتمام ویژه ای به توسعه روابط با ایران دارد و وقت زیادی نیز به دیدار با هیات ایرانی اختصاص داد.

وی با اشاره به تصمیم مقام های دو كشور برای ایجاد مراكز فرهنگی در تهران و پكن گفت: مراكز فرهنگی با مسوولیت دولتی می توانند با برنامه ریزی های دقیق، گام موثری در توسعه روابط دوجانبه براساس تاریخ و فرهنگ مشترك و شناسایی علایق و سلیقه های دو ملت بردارند.

رایزن فرهنگی ایران در چین پیش بینی كرد ایران و چین در نیمه دوم سال 1391 قرارداد ایجاد مراكز فرهنگی را با یكدیگر امضا كنند.

جلیلوند در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینكه روابط تهران - پكن در عرصه های سیاسی و اقتصادی در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است، تصریح كرد: دولتمردان دو كشور اكنون بیش از پیش دریافته اند كه تحكیم این روابط نیاز به تعمیق مناسبات فرهنگی نیز دارد.

وی افزود: تفاهم نامه فرهنگی كه بین ایران و چین امضا شد، زمینه های گسترش همكاری های دو كشور را در خود گنجانده و اجرای آن در گسترش مبادلات فرهنگی و شناخت ملت ها از یكدیگر تاثیر خوبی خواهد داشت.

دیدگاه معاون وزیر فرهنگ چین نیز بر توسعه روابط كشورش با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها است.

' یانگ جی جین' (Yang Zhi Jin) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ، برگزاری نخستین كمیسیون مشترك فرهنگی ایران و چین در شهر پكن را یك رویداد تاریخی و مهم خواند.

وی نتایج این نشست و گفت و گو با مسوولان فرهنگی ایران را در راستای توسعه روابط فرهنگی دو كشور موفقیت آمیز توصیف كرد.

یانگ با تاكید بر اینكه ملت های ایران و چین در تاریخ و تمدن كهن ریشه دارند، گفت : مردم دو كشور از مسوولان انتظار دارند زمینه های بیشتری را برای شناخت از یكدیگر فراهم كنند.

وی مبادلات فرهنگی را پلی برای دوستی بیشتر بین ملت های ایران و چین دانست و تصریح كرد: من یقین دارم با دعوتی كه دولت چین از مسوولان فرهنگی ایران داشته و نشستی كه طی دور روز اخیر در پكن برگزار شد، آینده همكاری ها در زمینه فرهنگی بسیار روشن و پر ثمر خواهد بود.

اما پرونده سال 1390 روابط ایران و چین با ' خبر خوش' برنامه سفر 'محمود احمدی نژاد ' رییس جمهور اسلامی ایران به پكن بسته شد كه با استقبال رسانه های این كشور و انعكاس گسترده آن روبرو شد.

روزنامه های مهم پكن مانند ' مردم ' و ' گلوبال تایمز ' در گزارش های خود به نقل از مقام های ایرانی نوشتند: رییس جمهور ایران در راس یك هیات عالی رتبه در آینده نزدیك راهی چین خواهد شد.

رسانه های چین دیدار آقای احمدی نژاد را باعث تعمیق روابط راهبردی و همكاری های دو كشور در صحنه های جهانی دانستند.

آساق ** 275 **





:: برچسب‌ها: گربه , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: