اتحادیه اروپا درصدد تقویت حضور خود در آسیای میانه است
نوشته شده توسط : sadis

به گارش ایرنا ، دفتر مطبوعاتی هیات اتحادیه اروپا در قرقیزستان اعلام كرد: اتحادیه اروپا قصد دارد به تعیین حدود مرزی مورد اختلاف در دره 'فرغانه' ، به كشورهای قرقیزستان، ازبكستان و تاجیكستان كمك كند.

روزنامه 'ویچرنی بیشكك' می نویسد: دره 'فرغانه' بویژه در نواحی پرجمعیت خود كه رقابت بر سر منابع را افزایش می دهد،مملو از اختلافات مرزی است و این تنش ها ، هر از گاهی در بین قرقیزها، تاجیك ها و ازبك ها به خشونت می گرایید.

تحلیلگران می گویند كه اغلب مناطق درگیر در نواحی مرزی منطقه 'باتكن 'قرقیزستان؛ منطقه 'فرغانه 'ازبكستان و منطقه 'سغد ' تاجیكستان واقع هستند.

این منبع نوشت: نگاهی به وضع كنونی منطقه حاكی از آن است كه همه استان های 'دره فرغانه' برای جمهوری های خود از همیت ویژه ای برخوردارند و در حیات اقتصادی و اجتماعی آنها نقش مهمی ایفا می كنند.

در استان های'نمنگان، اندیجان و فرغانه' 2.27 درصد از اهالی ازبك، در استان'اوش'و بخش هایی از'دره فرغانه'، استان های 'جلال آباد و باتكن' 51 درصد از اهالی قرقیز و در استان'سغد' 7.17 درصد از جمعیت تاجیك زندگی می كنند.

از سوی دیگر در دره فرغانه وضعیت جالب توجه ژئوپلیتیك شكل گرفته است. ازبكستان بخش عمده جلگه، قرقیزستان كوه ها و منابع آبی و تاجیكستان تنها راه خطوط ریلی كه 'دره فرغانه'را به جهان خارج متصل می كند، در اختیار دارند.

این منبع اضافه كرد، گزارش های نهادهای بین المللی حاكی از آن است كه در مناطق روستایی'دره فرغانه' فقر روبه گسترش است و تلاش های مقامهای محلی در مهار این پدیده نامطلوب ناموفق بوده است.

به نوشته این منبع ، اتحادیه اروپا برای تعیین حدود مرزی كشورهای ذینفع درقالب یك پروژه 18 ماهه، مبلغ 1.3 میلیون یورو برای تهیه عكس های ماهواره ای از مناطق مرزی، تجهیزات كامپیوتری و نرم افزارهای مناسب، آموزش كاركنان برای استفاده از این تجهیزات و دستگاه های'جی.پی. اس' برای اندازه گیری مختصات و ارزیابی ها در مناطق مرزی اختصاص خواهد داد.

گفتنی است كارشناسان دفتر اتحادیه اروپا ،بتازگی با مقامهای قرقیز و تاجیك دیدار و درباره چگونگی اجرای این پروژه گفت و گو كردند.

آساق**ه.ص**1558**5981





:: برچسب‌ها: غذا , سفر , بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 367
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: