عملیات كشاورزی حفاظتی در سطح 3131 هكتار مزارع همدان انجام شد
نوشته شده توسط : sadis

' اكبر راستار' پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:از كشاورزی حفاظتی به عنوان یكی از سیستم های نوین كشاورزی در دنیا با مزایای بالا معرفی كرد.

وی اضافه كرد: باقی ماندن رطوبت در خاك، افزایش حاصلخیزی و باروری خاك، كمترین استفاده از علف كش و حشره كش ها، جلوگیری از فرسایش خاك، كاهش هزینه ها و مصرف انرژی از مهمترین مزیت های كشاورزی حفاظتی است.

وی از خرید ادوات الگویی مخصوص كار كشاورزی حفاظتی ، اجرای عملیات كشاورزی حفاظتی در سطح مزارع و اختصاص هشت هزار و 287میلیون ریال تسهیلات به تعاونی های تولید به عنوان مهمترین اقدامات در این زمینه یاد كرد.

وی گفت: در زمینه عملیات كشاورزی حفاظتی چهارمیلیارد و 955 میلیون ریال یارانه به مجریان این عملیات در استان همدان پرداخت شده است.

رییس اداره امور فن آوری های مكانیزه سازمان جهاد كشاورزی استان همدان همچنین با تاكید بر مكانیزه شدن كشاورزی این استان اظهارداشت: اقتصادی كردن تولید، افزایش بهره وری در تولید نهاده ها، بومی سازی صنایع مناسب با تولیدات كشاورزی از مهمترین اهداف مكانیزاسیون كشاورزی است.

راستار افزود: باتوجه به افزایش جمعیت و ارتقای سطح زندگی و روند روز افزون نیاز به مواد غذایی باوجود محدودیت منابع ، راهكارهایی نظیر افزایش عملكرد و مكانیزاسیون برای رفع این مشكل اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: افزایش تولید، ابزار بكارگیری سایر نهاده ها، تثبیت تولید، تامین امنیت غذایی و خوكفایی در تولید و حركت به سمت كشاورزی مكانیزه از مهمترین نقش های ادوات كشاورزی است.

وی همچنین افزایش شاخص های مكانیزاسیون را از اهداف این بخش عنوان كرد و گفت: افزایش ضریب مكانیزاسیون از 04/1 اسب بخار در هكتار به 50/1 اسب بخار در پایان برنامه پنجم از برنامه ها است.

راستار با بیان اینكه شاخص بعدی درجه مكانیزاسیون عملیات مكانیزه در سطح تقسیم بر كل اراضی كه نشان دهنده میزان مكانیزاسیون اراضی است افزود: درجه مكانیزاسیون اراضی اكنون 58 درصد است كه در پایان برنامه این میزان باید 65 درصد برسد.

وی در ادامه از اجرای طرح جایگزینی ماشین های فرسوده به دلیل مصرف بالای سوخت و بازدهی اندك خبر داد افزود: این اقدام با هدف كاهش مصرف سوخت و ارتقا كمی و كیفی تولید با افزایش كیفیت ماشین آلات در سطح مزارع و باغات انجام می شود.

راستار اظهار داشت: انجام به موقع عملیات كشاورزی با استفاده از ماشین آلات جدید، كاهش ضایعات محصولات، افزایش بهره وری و ارتقای سطح تولید از دیگر اهداف اجرای طرح جایگزینی ماشین های فرسوده است.

وی با بیان اینكه 69 درصد تراكتورهای استان همدان با 13 سال عمر فرسوده هستند گفت: 22 هزار و 770 دستگاه تراكتور در استان فعال است كه 15 هزار و 681 دستگاه آن فرسوده است.

وی با اشاره به اینكه 779 دستگاه كمباین در استان فعال است كه 558 دستگاه فرسوده است اضافه كرد: 72 درصد كمباین های فعال در استان فرسوده هستند.

وی اظهار داشت: به منظور كاهش ضایعات كمباین و ریزش محصولات ازبخش خصوصی و 18 گروه از فعالان در كاهش ضایعات در شهرستان استفاده كرده و با ارایه 470 میلیون ریال دستمزد این اقدام نیز در استان انجام شده است.

وی گفت: عملیات برداشت 79 درصد غلات استان همدان با كمباین انجام می شود و 16 درصد توسط دروگر با 996 دستگاه و پنج درصد آن نیز دستی صورت می گیرد.

وی ادامه از فعالیت یك هزار و 103 دستگاه كمباین برای برداشت محصول خبر داد و افزود: 669 دستگاه كمباین مهاجر نیز در استان در این مقطع فعال بودند.

به گزارش ایرنا، رییس اداره امور فن آوری های مكانیزه سازمان جهاد كشاورزی استان همدان از حمایت از سازندگان ادوات كشاورزی استان خبر داد و گفت: 23 واحد در این استان در این زمینه فعال است كه پارسال 16 میلیارد ریال تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش در اختیار آنان قرار گرفته است.

راستار همچنین از تقویت شركت های خدمات مكانیزاسیون كشاورزی در استان نام برد و افزود: این اقدام با هدف ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان و ارایه خدمات ماشینی به كشاورزان خرده پا كه فاقد توان مالی برای تهیه دستگاه های مكانیزه هستند انجام می شود.

وی گفت: 106 شركت خدمات مكانیزاسیون كشاورزی در استان فعال است كه با استفاده از تسهیلات و امكانات دولتی ادوات كشاورزی خریداری و توسط این شركت ها به صورت اجاره ای در اختیار كشاورزان استان قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: باتوجه به اینكه بیشتر دانش آموختگان كشاورزی برای تهیه زمین و 20 درصد آورده متقاضی در این زمینه مشكل دارند بنابراین برای تشكیل این شركت ها توان لازم را ندارند.

راستار بیان كرد: در هرشهرستان استان همدان حدود چهار شركت فعال خدمات كشاورزی وجود دارد كه افزون بر استان، به استان های همجوار نظیر آذربایجان و كرمانشاه خدمات می دهند.

گفتنی است در دنیای جدید به دلیل رشد روزافزون جمعیت و افزایش نیاز غذایی و پیشرفت های علمی نیاز به تولید بهینه افزایش یافته و تولید بیشتر در واحد سطح فاكتوری است مهم و تعیین كننده و در این میان محدودیت های اقلیمی و زمانی و نیروی كارگری از مهمترین موانعی است كه در مسیر تولید بیشتر قرار دارد بنابراین می تواند این موانع را با بهره گیری بیشتر از دانش و فن آوری روز در بخش كشاورزی و توسعه مكانیزاسیون برطرف كرد.

7521/576/ 640





:: برچسب‌ها: نور ,
:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: