مرحوم منذر یكی از سرداران جنگ نرم بود
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار معارف، 'موسی حقانی' روز سه شنبه در آیین یادواره علمی مرحوم حجت الاسلام 'علی ابوالحسنی' (منذر)‌ گفت: هدف اصلی این محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر بازنگری و بازنگاری تاریخ معاصر بود و هیچ محققی تاكنون در این زمینه چنین ادعایی نكرده است، چیزی كه بسیاری از تاریخ نگاران باور نداشته و یا عمق آن را به خوبی درك نكرده اند.

این استاد تاریخ معاصر بازنگری را یكی از كارهای مهم در حوزه تاریخ معاصر دانست و گفت: مرحوم ابوالحسنی این بازنگری را از مرحوم آیت الله شیخ فضل الله نوری و دوره مشروطیت آغاز كرد.

وی با اشاره به تلاش های 40 ساله این محقق سخت كوش كه در كنار استاد خود مرحوم آیت الله 'شیخ حسین لنكرانی' انجام داد، افزود: مرحوم منذر را می توان جزو بنیانگذاران تاریخ نگاری اسلامی و ایرانی و تاریخ نگاران مستقل و واقع بین دانست كه با تلاش شبانه روزی خود میراثی گرانبها از خود بر جا گذاشتند.

این استاد دانشگاه اضافه كرد: وی جرات ورود به تاریخ نگاری سكولار، لیبرال و تفكرات مستشرقان را داشت كه متاسفانه این نوع تفكران هنوز در جامعه ما وجود دارد و تفكر مرحوم ابوالحسنی هنوز در حاشیه قرار دارد.

حقانی همچنین گفت: مرحوم ابوالحسنی ارادات ویژه ای به ساحت مقدس امام حسین (ع) داشت و بارها اعلام كرد كه قصد دارد كار بزرگی را دراین خصوص انجام دهد.

وی در پایان با بیان این كه بعد از مرحوم ابوالحسنی كار ما بسیار سخت شده است، اضافه كرد: آن دسته از محققینی كه با آثار مرحوم منذر آشنا هستند، متوجه می شوند كه چه گوهری را از دست داده ایم. چون وی مظهر صیانت از تشیع، اسلام، ایران و مبارزه با استعمار بود.

یادواره علمی حجت الاسلام علی ابوالحسنی، نویسنده توانا، محقق و مورخ تاریخ معاصر به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز سه شنبه در محل این پژوهشگاه با حضور اساتید تاریخ و بزرگان فرهنگ واندیشه برگزار شد.

در این آیین تنی چند از اساتید تاریخ و بزرگان فرهنگ و اندیشه از جمله 'علی اكبر ولایتی'، 'رضا داوری اردكانی'، حجت الاسلام و المسلمین 'علی اكبر رشاد'، حجت الاسلام و المسلمین 'محمد علی جاودان' و 'موسی نجفی' در مورد شخصیت علمی حجت الاسلام ابوالحسنی به ایراد سخن پرداختند.

یادواره مقام علمی مرحوم استاد علی ابوالحسنی،‌با همكاری موسسه مطالعات تاریخ معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، خانه مشروطه اصفهان، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، كانون اندیشه جوان، مركز پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی صدرا، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع)، بنیاد امام رضا(ع) و حوزه علمیه امام رضا(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی (منذر) از نویسندگان و مورخان فعال بود كه در سال 1334 در تهران متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات كلاسیك و ورود به دانشگاه، با تشویق اطرافیان خود تحصیلات حوزوی را برای فعالیت های علمی خود برگزید.

نگاهی به اصل ولایت فقیه، میعاد با استاد مطهری شهید راه تطهیر سیمای فرهنگ اسلامی از زنگار غرب‌زدگی و شرق زدگی،‌ تحلیلی از نقش سه‌گانه شهید شیخ فضل‌الله نوری در نهضت تحریم تنباكو، تراز سیاست؛ جلوه‏هایی از سیاست و مدیریت شیخ انصاری و سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)، ریشه‏های تاریخی و مبانی فقهی از جمله آثار به جای مانده از این محقق و نویسنده است.

مراسم شب هفت این دانشمند وارسته پنجشنبه شب -یازدهم اسفند- بعداز نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا واقع در قم خیابان صفاییه برگزار خواهد شد.

1592فراهنگ**1003**





:: برچسب‌ها: خیابان , ژاپن , هالووین ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: