نوشته شده توسط : sadis

ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه و كاندیدای ریاست جمهوری آتی این كشور در اظهاراتی ضمن انتقاد از عملكرد غرب در قبال ایران و سوریه اقدامات این كشورها را موذیانه نامید و خواستار حل اختلافات از طریق مسالمت آمیز شد. پوتین درخصوص ایران از كشورهای غربی خواست تا تحریم ها و قطعنامه های یكجانبه علیه ایران را لغو و مسایل موجود را با رویكردی صلح آمیز تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی از پیش رو بر دارند. نخست وزیر روسیه همچنین در مورد دخالت های غرب در سوریه هشدار داد و افزود كه نباید اجازه داد كه سناریوی لیبی در سوریه تكرار شود و 'جامعه بین المللی باید برای دستیابی به مصالحه ای در داخل سوریه تلاش كند'.

این اظهارات رییس جمهور احتمالی آینده روسیه به معنی ارایه احتمالی قطعنامه هایی در دفاع از ایران در شورای امنیت است زیرا لغو قطعنامه های تحریم ایران در شورای امنیت كه ولادیمیر پوتین خواستار آن شده است تنها با صدور قطعنامه های جدید امكانپذیر است.

در همین حال رسانه های غربی به دلیل اهمیت سخنان پوتین نتوانستند به سانسور خبری این اظهارات بپردازند و به ناچار سخنان وی در انتقاد از رفتار كشورهای غربی در باره ایران و همچنین سوریه را بازتاب دادند.

محورهای اصلی سخنان پوتین كه در اخبار رسانه های خارجی منتشر شد عبارتند از؛

- هشدار به غرب درخصوص عملكردش در قبال ایران و تشویق كشورهای غربی برای پیگیری راه حل های مسالمت آمیز

- درخواست از غرب برای عدم دخالت در اوضاع سوریه و دامن نزدن به تشنجات در این كشور

**هشدار به غرب در باره عملكردش در قبال ایران

------------------------------------------------------

براساس گزارش خبرگزاری 'نووستی'، ولادیمیر پوتین در مقاله ای تحت عنوان 'روسیه و جهان در حال تغییر' كه در روزنامه 'ماسكووسكیه نووستی' به چاپ رسیده است پیشنهاد می‌كند تمام تحریم‌های موجود علیه تهران ازجمله تحریم‌های یك‌جانبه در مقابل قرار گرفتن تمام فعالیت هسته‌ ای ایران تحت كنترل مطمئن و همه جانبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو شود.

نووستی به نقل از پوتین افزود: میان شعار آزادی و فعالیتهای معمولی سیاسی و تحریمهای غیرقانونی كشورهای غربی علیه ایران تفاوت زیادی وجود دارد. اعمال تحریمها علیه ایران نه تنها خلاف فعالیتهای متمدنانه و بشر دوستی است، بلكه روی رفاه سازمانها و تشكیلات غیر دولتی و حتی ساختارهای دیگر جامعه هم تاثیر سوء خواهد گذاشت و دخالتی بی جا و حركتی نامشروع و غیرقانونی است.

در ادامه پوتین گفته است روسیه از حقوق سازمانهای غیردولتی بین المللی سوءاستفاده نمی كند همچنین این كشور سازمانهای دیگر را برای نفوذ و تمایلات خود كمك مالی نمی كند.

وی در مقاله اش افزود: همچنین كشورهای چین، هند وبرزیل هم با اعمال تحریمها علیه ایران مخالفند چرا كه در این كشورها سیاست داخلی بازی حكم فرماست.

در همین راستا تارنمای بی بی سی به نقل از پوتین نوشت: غرب در 'تنبیه' كشورهایی خاص 'اشتیاق بیش از حد' از خود نشان داده است و هر پیشرفت كوچكی ازسوی این كشورها را با تحریم پاسخ داده است. 'باید بخاطر داشت كه ما در قرن نوزده و یا حتی بیست زندگی نمی كنیم'.

به نوشته این رسانه وی در مقاله 'روسیه و دنیای در حال تغییر' با اشاره به وضعیت ایران در شرایط كنونی نوشته است كه ایران در حال حاضر در مركز توجه بین المللی قرار دارد و نیازی نیست كه گفته شود روسیه درباره تهدید فزاینده حمله نظامی به این كشور نگران است.

به گفته نخست وزیر روسیه، هر گونه حمله ای به ایران عواقب مصیبت باری خواهد داشت و اختلافات با ایران باید از طریق صلح آمیز حل شود.

وی در ادامه نوشته است: 'پیشنهاد ما این است كه حق ایران را برای توسعه برنامه هسته ای ازجمله حق غنی سازی اورانیوم به رسمیت بشناسیم. البته در مقابل باید تمام فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت بگیرد.' نخست وزیر روسیه افزوده است كه در صورت توافق با چنین امری، 'تمامی تحریم های اعمال شده علیه ایران ازجمله تحریم های یكجانبه باید لغو شود.'

تارنمای صدای رژیم صهیونیستی هم در خبری در رابطه با اظهارات پوتین در مورد ایران نوشت: ولادیمیر پوتین دوباره نسبت به خطرات حمله به تاسیسات هسته ای رژیم اسلامی ایران هشدار داد.

به نوشته این تارنمای صهیونیستی، وی افزود: 'روسیه در زمینه تهدیدهای فزاینده مبنی بر حمله احتمالی به ایران نگران است'.

او افزود:' اگر چنین اتفاقی روی دهد، عواقب فاجعه باری خواهد داشت كه میزان آن، غیرقابل تصور است'.

تارنمای صدای فرانسه هم نوشت، ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه در مقاله ای كه در یكی از روزنامه های چاپ مسكو منتشر شد ضمن انتقاد شدید از رویكرد غرب به سوریه، علیه هرگونه حمله نظامی به ایران نیز هشدار داد.

تارنمای رادیو فردا نیز به انتشار تازه ترین سخنان پوتین در مورد ایران پرداخت و نوشت: به گزارش خبرگزاری ها، وی وقوع یك جنگ علیه ایران بر سر برنامه اتمی بحث برانگیزش را 'فاجعه ای كامل' توصیف كرد و افزود: 'تصور ابعاد واقعی پیامدهای فاجعه بار چنین جنگی غیرممكن خواهد بود.'

رادیو فردا افزود: پوتین پیشنهاد كرد كه تمام تحریم ها علیه تهران ازجمله تحریم های یكجانبه در قبال قرار گرفتن فعالیت های اتمی ایران تحت كنترل همه جانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو شود.

**درخواست از غرب برای عدم دخالت در اوضاع سوریه

------------------------------------------------------------

بی بی سی در 8 اسفند ماه به نقل از نخست وزیر روسیه درخصوص هشدار به غرب در باره اوضاع روسیه نوشت: نباید اجازه داد كه سناریوی لیبی در سوریه تكرار شود و 'جامعه بین المللی باید برای دستیابی به مصالحه ای در داخل سوریه تلاش كند'. بسیار مهم است تا در سوریه هرچه سریعتر به خشونت ها پایان داده و گفتگوهایی ملی بدون هر گونه پیش شرط و یا مداخله خارجی و با احترام به تمامیت ارضی سوریه انجام شود.

ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری كرده كه آمریكا و سایر كشورها از 'تجارب غم انگیز گذشته' عبرت بگیرند و بدون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متوسل به قدرت نظامی نشوند.

خبرگزاری رویترز نیزگزارش داد: ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، شش روز پیش از انتخابات چهارم مارس(14 اسفند)، درخصوص مداخله نظامی علیه سوریه به كشورهای غربی و عربی هشدار داد. پوتین می‌گوید كه 'بسیار امیدوارم كه آمریكا و دیگر كشورها سعی نكنند سناریویی نظامی' را در سوریه به اجرا درآورند.

تارنمای صدای رژیم صهیونیستی هم درخصوص تازه ترین واكنش روسیه در مورد اوضاع سوریه نوشت: پوتین از تصمیم دولتش در وتو كردن قطعنامه علیه حكومت بشار اسد در سوریه دفاع كرد و گفت دولت مسكو اجازه نخواهد داد رژیم بشار اسد نیز به سرنوشت حكومت معمر قذافی در لیبی دچار شود.

صدای فرانسه نیز به نقل از مقاله منتشر شده پوتین در روزنامه 'مسكووسكی نووستی' نوشت: اگر غربی ها سیاست متعادلی در سوریه می داشتند، كار دیگری جز فراخواندن نیروهای مسلح اپوزیسیون به خارج شدن از شهرها یعنی همان درخواستی كه از نیروهای دولتی كردند نمی كردند. نخست وزیر روسیه خودداری غرب از مطرح كردن چنین درخواستی را 'موذیانه' خواند.

**سخن آخر

--------------

روسیه همواره در برخورد با موضوع هسته ای ایران روشی متفاوت از غرب را در پیش گرفته است و بر راه حل های مسالمت آمیز تاكید داشته است. مقام های روسی به ویژه طی ماه های اخیر به انتقاد از رفتار غرب در قبال ایران پرداخته اند. موضع غیرخصمانه روسیه در خصوص تحولات موجود در سوریه نیز موضوع دیگری است كه خشم كشورهای غربی را برانگیخته است. به گونه ای كه بسیاری از مقام های غربی و رسانه های وابسته به غرب از وتوی دو قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت سازمان ملل ازسوی روسیه و چین به عنوان اقدامی ننگین یاد كردند. این درحالی است كه این اقدام آشكارا بیانگر خواست روسیه برای حل صلح آمیز مشكلات داخلی در سوریه و جلوگیری از پیشرفت خشونت ها و جنگ داخلی در این كشور است.

پژوهش**م.الف**1732**1981**9123





:: برچسب‌ها: هاوایی , سگ ,
:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: