'دیوار سرخ' دومین دیوار تاریخی قاره آسیا
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در نوشته های تاریخی آمده است كه این دیوار مانعی در برابر بیابانگردان آسیای میانه بود و به نام های سد سكندر ، سد انوشیروان و سد فیروز نیز از آن یاد می شود.

كافی است گذرتان به دشت گرگان زیستگاه اصلی مردمان تركمن بیافتد تا در نواحی شمالی دشت كه به تركمن صحرا شهرت دارد، اسب اصیل تركمن را به نظاره بنشینی و در آلاچیق های عشایر جلوه خاص تركمن را لمس كنی.

آنچه در این استان بیش از هر چیز به چشم می آید، روستاهایی است كه به صورت متمركز و نزدیك به هم در راستای جاده ها و رودها به صورت طولی و در بخش های كوهستانی به شكل پله ای قرار گرفته اند.

روستاییان برای ساختن خانه ها خود، بسته به محیط جغرافیایی كه در آن می زیند، از سنگ و چوب و آجر بهره می گیرند اما خانه ها با سقف شیروانی چهره غالبی است كه حال و هوای بومی به این سفر می بخشد.

در گلستان انواع متفاوتی از بازارهای دایمی و هفتگی وجود دارد اما بازار دایمی و قدیمی گرگان به بازار نعلبندان شهرت دارد و در داخل بافت قدیمی شهر گرگان قرار گرفته است؛ این بازار با وجود نامهربانی های طبیعی به عنوان كالبد اصلی شهر محل داد وستد و تجمع فروشدگان و خریداران كالا مطرح است.

**ناهارخوران و بندرتركمن

از گرگان كه خارج می شوی به منطقه ناهار خوران می رسی كه زمانی روستایی از توابع گرگان بود اما با افزایش جمعیت از حدود 20 سال قبل فاصله بین مركز شهر و ناهار خوران به خیایابانی عمومی و پر رفت و آمده تیدیل شده كه به جاده ناهار خوران معروف است.

مسیر جاده ناهارخوران به سمت جنوب پس از حدود هفت كیلومتر به روستای زیبای زیارت می رسد با دو آبشار بلند و دیدنی و چشمه آب گرم كه از ییلاق های معروف شمال است و از نظر بافت جزو یكی از 20 روستای برتر گردشگری ایران به شمار می رود.

بندرتركمن می تواند مقصد بعدی سفر به این خطه باشد؛ مردمان این منطقه زندگی سنتی خود را همچنان حفظ كرده اندو به همین خاطر در بازار این شهر می توان صنایع دستی تركمن را با قیمت های مناسب خریداری كرد.

** تالاب گمیشان

تالاب گمیشان بندر تركمن به دلیل تنوع زیستی یك ذخیره گاه ژنیتیكی با ارزش از گونه های پرندگان، آبزیان و گیاهان آبی اهمیت یافته است كه در 60 كیلومتری شمال غرب گرگان واقع شده است.

این تالاب یه عنوان یك نطقه تفریحی آموزشی در سطح كشور مطرح است و همه فصول سال علاقه مندان خود را دارد.

در مركز شبه جزیره میان كاله در شهرستان بندر تركمن و آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر قرار دارد.

** بلندترین برج آجری یونسكو

بزرگ ترین برج آجری جهان و ثبت شده در یونسكو هم در شهر گنبد كاووس قرار دارد؛ بنایی كه از هزار سال پیش تاكنون بر فراز تپه ای خاكی استوار است و در عین سادگی یكی از غرور انگیزترین بناهایی است كه نه تنها در خاك ایران بلكه در سراسر جهان شناخته شده است.

این برج كه نماد پایتخت سلسلسه آل زیار بود بر فراز تپه ای خای قرار دارد كه 15 متر از سطح زمین بلندتر است.

** پارك ملی گلستان

روز پایانی سفر به دیار تركمن صحرا را به تفرج در پارك ملی گلستان اختصاص دهید؛ منطقه ای حفاظت شده در شرق گلستان و غرب استان خراسان شمالی كه قدیمی ترین پارك ملی ثبت شده در ایران است.

این پارك در فضایی به مساحت 900 كیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش از جمله نیمی از گونه های پستانداران است كه بازدید از این پارك آن هم در فصل بهار خالی از لطف نخواهد بود.

فراهنگ 2025**1588





:: برچسب‌ها: قدیمی , نیویورک شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: