پاکستان برای اولین‌بار خواهان مذاکره طالبان با دولت افغانستان شد
نوشته شده توسط : sadis

یوسف‌رضا گیلانی: پاکستان از ابتدا باور داشت که مساله افغانستان از راه نظامی قابل حل نیست

دولت پاکستان برای نخستین‌بار از رهبران طالبان، حزب اسلامی و دیگر گروه‌های شورشی افغان خواسته است تا از جنگ دست بکشند.

یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، منتشر کرد، از رهبران طالبان و حزب اسلامی به‌طور مشخص نام ‌برد و از همه شورشیان مسلح افغان خواست تا به برنامه آشتی ملی بپیوندند.

او خواهان گفت‌وگوی مستقیم این گروه‌ها با دولت افغانستان شده و ابراز امیدواری کرده است که طالبان و دیگر گروه‌های شورشی به این درخواست او پاسخ دهند.

این اولین باری است که پاکستان از طالبان و دیگر مخالفان مسلح دولت افغانستان به طور علنی می‌خواهد که راه صلح‌آمیز پیش بگیرند.

یوسف‌رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، می‌گوید که دولت این کشور از ابتدا باور داشت که مساله افغانستان از راه نظامی قابل حل نیست.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، که هفته پیش به اسلام‌آباد رفته بود، اعتقاد دارد کسانی که آقای گیلانی به مذاکره فراخوانده‌است، در پاکستان پناه گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، آقای کرزی در سفرش به اسلام‌آباد، ملاقات پرتنشی با مقام‌های پاکستان داشته و از آنها خواسته است که زمینه گفت‌وگویش را با رهبران طالبان فراهم کنند.

پاکستان این ادعا را که ملاعمر، رهبر طالبان در آن کشور است، مسخره خوانده است.

رهبر طالبان و دیگر شورشیان هرجا که باشند، اکنون نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که زمان گشودن فصلی جدید در تاریخ افغانستان رسیده است و تمام افغان‌ها باید برای پاسبانی از دین اسلام و سنت‌های خود گرد‌هم آیند.

هارون نجفی‌زاده، خبرنگار فارسی بی‌بی‌سی در پاکستان می‌گوید که درخواست آقای گیلانی از شورشیان اسلامگرا پرسش‌های بسیاری را برانگیخته است: این که آیا می‌توان این درخواست را جدی گرفت؟ چرا آقای گیلانی این خواست را بعد از ۱۰ سال جنگ، اکنون مطرح کرده است؟ جواب طالبان، حزب اسلامی و شبکه حقانی به این تقاضا چه خواهد بود؟ دولت غیرنظامی پاکستان چقدر بر شورشیان افغان نفوذ دارد؟ آیا این خواست با خواسته ارتش پاکستان همسو است؟ و مهم‌تر اینکه آیا بهترین راه تشویق طالبان به گفت‌وگو، تقاضای علنی است یا تلاش پشت پرده؟

بر اساس گزارش‌ها، طالبان هنوز به این درخواست دولت پاکستان واکنشی نشان نداده‌اند.





:: برچسب‌ها: زن , دریاچه , د ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: