صالحی: روابط ایران و اروپا به نقطه سابق بازخواهد گشت
نوشته شده توسط : sadis

وزیر خارجه دولت آقای احمدی نژاد گفته اگر تركیه عضو اتحادیه اروپا شود ایران یكی از همسایگان عمده اروپا خواهد بود

وزیر خارجه ایران می گوید که روابط ایران و اروپا که بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران با تنش روبرو شده به نقطه اولیه خود بازخواهد گشت.

این در حالی است که اتحادیه اروپا چندی پیش اعلام کرد که خرید نفت را از ایران تحریم می کند و دولت ایران هم برای پیشدستی در این زمینه، گفت که فروش نفت به شرکت های فرانسوی و انگلیسی را متوقف کرده است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران با ذکر اینکه "روابط ایران و اروپا نمی تواند برای مدتی طولانی دچار وقفه شود" گفت: "مطمئن هستم این روابط بار دیگر به جایگاه اولیه خود بازخواهد گشت."

آقای صالحی تاکید کرد: "نه کشورهای اروپایی می توانند از ایران بی نیاز باشند و نه ایران با توجه به روابط دیرینه خود می تواند خود را بی نیاز از اروپا بداند زیرا که ما مکمل یکدیگر هستیم."

منصور فرهنگ، نخستین نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تایید نیاز کشورها به همکاری با یکدیگر معتقد است که مساله اروپایی ها با ایران نمی تواند بدون توجه به روابط متشنج ایران و ایالات متحده آمریکا بررسی شود.

به گفته آقای فرهنگ اروپایی ها در تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند بود که وزنه رابطه با ایران را به روابطشان با آمریکا ترجیح دهند.

منصور فرهنگ، نماینده سابق ایران در سازمان ملل

"اگر مقامات ایران در این فکرند که با شکاف انداختن بین اروپا و آمریکا می توانند رابطه خود با اروپا را بهبود ببخشند، مرتکب اشتباه شده اند"

آقای فرهنگ معتقد است "اگر مقامات ایران در این فکرند که با شکاف انداختن بین اروپا و آمریکا می توانند رابطه خود را با اروپا بهبود ببخشند، مرتکب اشتباه شده اند".

روابط ایران و کشورهای اروپایی از مدت ها پیش بر سر برنامه هسته ای ایران رو به تیرگی گذاشته و اتحادیه اروپا تحریم های متعددی را علیه نهادها و مسئولان ایرانی وضع کرده است.

آلمان که زمانی بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا محسوب می شد، اکنون به یکی از فعال ترین کشورها در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران تبدیل شده است.

با وجودی که آلمان فاقد کرسی دائم در شورای امنیت است، بخاطر اهمیت سطح روابطش با ایران در مذاکرات حاضر شده و همین حضور باعث شد که نام گروه مذاکره کننده به ۱+۵ (پنج عضو دائمی شورای امنیت به اضافه آلمان) معروف شود.

کشورهای عضو این اتحادیه در ژانویه گذشته تحریم های جدیدی را علیه تهران تصویب کرده اند که شامل ممنوعیت خرید نفت ایران از اول ژانویه ۲۰۱۲ می شود.





:: برچسب‌ها: اتومبیل , خام ,
:: بازدید از این مطلب : 468
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: