تاجیكستان یك نیروگاه برق آبی جدید در این كشور احداث می كند
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری 'خاور'، این اولین بار است كه طرح احداث چنین نیروگاه بزرگی توسط متخصصان داخلی تاجیكستان آماده و رونمایی می شود.

با تكمیل این طرح كه توسط پژوهشگاه علمی'نورافر' آماده شده، سالانه 3.2 میلیارد كیلووات برق به میزان تولید این كشور افزوده خواهد شد.

گفته می شود اجرای این طرح برای اولین بار در دهه 70 قرن بیستم میلادی پیشنهاد شده بود. ارتفاع سد این نیروگاه 83 متر و ظرفیت ذخیره آب آن نیز 77 میلیون مترمكعب برآورد شده است.

براساس گزارش سازمان های بین المللی، تاجیكستان از لحاظ توان تولید انرژی از آب (527 بیلیون كیلووات در سال) پس از كشورهای چین، روسیه، آمریكا، برزیل، هند و كانادا قرار دارد كه این مقدار در مقایسه با جمعیت و وسعت این كشور نسبت دو به یك است.

تاجیكستان در حال حاضر تنها امكان بهره گیری از 5 تا 6 درصد از ذخایر آبی خود برای تولید انرژی را دارد و ساخت نیروگاه های برق آبی از برنامه های راهبردی این كشور است.

تاجیكستان قصد دارد با خودكفایی در تولید انرژی، ضمن تامین برق مورد نیاز شهروندان، شرایط مساعدی را برای كارخانه های صنعتی و بخش كشاورزی فراهم آورد.

برای ساخت نیروگاه جدید ،حدود یك میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده و انتظار می رود كه دولت تاجیكستان بخش عمده منابع لازم را از شركای خارجی خود تامین كند.

وزارت انرژی و صنایع تاجیكستان اعلام كرده كه احداث این نیروگاه هیچ تاثیر منفی زیست محیطی و اجتماعی بر دیگر كشورهای منطقه نخواهد داشت.

این وزارتخانه پیش بینی كرده كه عملیات اجرایی این نیروگاه در سال 2015 آغاز خواهد شد كه با عملی شدن آن، این نیروگاه از جمله 9 نیروگاه آبی خواهد بود كه در مجرای رودخانه وخش در جنوب تاجیكستان احداث می شود.

براساس اهداف بلندمدت ساخت نیروگاه های كوچك، تاجیكستان باید در طول سال های 2009 تا 2020 سه نیروگاه بادی نیز با قدرت 20 تا 100 كیلووات ساعت احداث كند.

طبق همین برنامه باید 189 نیروگاه كوچك با قدرت بیش از 101 میلیون كیلووات ساعت به ارزش 123 میلیون دلار ساخته و مورد بهره برداری قرار گیرد.

براساس این برنامه در مرحله اول باید 66 نیروگاه كوچك تا سال گذشته احداث می شد و در مرحله دوم 70 نیروگاه كوچك طی سال های 2012 ـ 2015 و در مرحله سوم 53 نیروگاه كوچك طی سال های 2016 ـ 2020 در نقاط مختلف كشور ساخته شود.

تاجیكستان همه ساله در فصل زمستان حدود 3 میلیارد كیلووات ساعت برق ،كمبود دارد

به طوری كه مناطق روستایی در طول شبانه روز تنها چند ساعت برق دارند.

آساق**ه.ص**1558**5981





:: برچسب‌ها: اسپانیا , تابستان , مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 466
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: