'نارنجی پوش'؛ فنگ شویی ذهن یك فیلمساز فیلسوف
نوشته شده توسط : sadis

مهرجویی در اثر بی تكلف خود، ضمن پرهیز از بیان و روایت گنگ دغدغه های فلسفی، به مرور رفتار - بیرون ریزی - آدمی می پردازد كه به رغم داشتن شغلی جذاب و پركشش - عكاس مطبوعات و ایضا تبلیغات -، حرفه خود را رها كرده و به شغل شریف اما سخت

'رفتگری' می پردازد.

'حامد آبان' شخصیت اصلی این اثر، در زندگی حاشیه دار خود، با تنها فرزندش زندگی می كند كه امور درسی او به معلمی سرخانه واگذار كرده است.

نقطه عطف تحول این شخصیت كه ماجراهای بعدی فیلم را رقم می زند، آشنایی و مطالعه اتفاقی وی با كتابی با موضوع 'فنگ شویی' است. موضوعی كه به نحوه بیرون انداختن اسباب اضافی و بلااستفاده از محیط پیرامونی و زندگی انسان ها می پردازد.

مهرجویی كارگردان با كلاس سینما از جمله فیلمسازانی است كه طرح دغدغه های فلسفی در بیشتر آثار وی مورد توجه قرار گرفته و منتج به ساخت آثاری درخشانی همچون 'هامون' شده است.

در 'نارنجی پوش' نیز مهرجویی با بهره گیری از دستورالعملی فلسفی مبنی بر آنكه 'زیبایی بیرونی، زیبایی درونی را در پی دارد'، به شكل نمادین با انتخاب تغییر شغل عكاس - مشاهده گرا - به رفتگر - عمل گرا -، به تصفیه شخصیت های اصلی اثر خود از قیل وقال زندگی می پردازد و سرانجامی ختم به خیر را برای آنان رقم می زند.

مهرجویی كه در كارنامه سینمایی خود همكاری با طیف های متفاوتی از بازیگران سینما را تجربه كرده، در جدیدترین اثر خود از حامد بهداد - به عنوان نخستین همكاری - بهره برده و با بازی بیرونی - غلو شده - بهداد، توانسته مضمون فلسفی اثر خود را بیواسطه به مخاطب القا كند.

سخن آخر آنكه، مهرجویی در اثر خود نشان داد كه در اوج دوران بلوغ - اندیشه و تفكر -، به آگاهی درخشانی نسبت به طرح و بیان دیدگاه های فلسفی خود رسیده؛ آگاهی ایی كه به او اجازه می دهد ذهن فیلسوف خود را 'فنگ شویی' كرده و مخاطب را در كلنجار با مفاهیم فلسفی نهفته در اثر خود، رها نسازد.

فیلم نارنجی پوش در هشتمین روز- پنجشنبه- جشنواره فجر در سالن اهالی رسانه این رویداد هنری نمایش داده شد.

برنامه نمایش فیلم های جشنواره فجر تا 23 بهمن ماه ادامه دارد.

از:امید غیاثوند

فراهنگ ** 1071





:: برچسب‌ها: عشق , نقاشی های دیواری , دوچرخه ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: