پورتال ارزی بانك مركزی رونمایی شد
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از روابط عمومی بانك مركزی ، این پورتال كه كه از دو سال قبل با هدف مدیریت بازار ارز ایجاد شده است، همكاری تنگاتنگ نهادهای مسوول و مدیریت دقیق مبادلات بازرگانی را در پی خواهد داشت.

'محمود بهمنی' رییس كل بانك مركزی در این نشست با بیان تاریخچه كوتاهی از شكل‌گیری‌این پرتال از تلاش شبانه‌روزی و هماهنگ دست‌اندركاران ایجاد آن سپاسگزاری كرد‌ و افزود: این پورتال به كارها نظم و انسجام خاصی خواهد بخشید و امیدواریم با شروع كار آن، مراودات بازرگانی از شكل سنتی خود خارج شود و كارها،‌ سرعت ‌بیشتری به خود گیرد.

همچنین '‌محمود احمدی' دبیركل بانك مركزی نیز اعلام كرد: بانك مركزی یك كار ملی و فراسازمانی را عهده دار شد و وقوع مشكلات ارزی چند‌ماه اخیر ما را مصمم ساخت تا با شدت و جدیت بیشتری كارها را دنبال كنیم.

وی به اشاره به فراهم‌آمدن امكان نظارت بیشتر بر فرآیند واردات با بهره گیری از این سیستم افزود: از این پس می‌توان مراحل مختلف واردات كالا از گشایش اعتبار (ال سی) ‌تا ترخیص كالا را به صورت الكترونیكی پیگیری كرد و امكان نظارت بیشتری برای بانك مركزی و دیگر سازمان‌های مسوول فراهم خواهد آمد.

دبیركل بانك مركزی خاطر نشان كرد: قبل از عملیاتی شدن این پورتال لازم است تفاهم‌نامه‌ جامعی بین دستگاه‌های مسوول منعقد شود تا امكان بهره‌گیری آن در دراز‌مدت تسهیل شود.

در ادامه این مراسم '‌مینو كیانی‌راد ' معاون ارزی بانك مركزی نیز گفت: راه اندازی این پورتال از دو سال قبل مدنظر بود و خوشبختانه از چهارشنبه گذشته فاز اول آن آماده بهره‌برداری شد.

معاون ارزی این بانك ایجاد ارتباط نزدیكتر میان بانك مركزی، گمرك، وزارت‌صنعت ، معدن و تجارت و وزارت دارایی، امكان كنترل و نظارت بیشتر بر جریان واردات كالا و تخصیص ارز را از دیگر مزایای این پورتال برشمرد.

پورتال ارزی دارای 8 سامانه مدیریت كدها، نمایش اطلاعات گواهی ثبت آماری، مشاهده روزانه نرخ ارز نمایش ثبت سفارشات بازرگانی، مدیریت تسهیلات حساب ذخیره ارز، نمایش اطلاعات گمرك و ترخیص كالا،مدیریت دریافت و پرداخت ارز،نمایش اطلاعات اعتبارات و بروات اسنادی است.

این پورتال امكان مشاهده ثبت سفارشات را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانك مركزی و گمرك فراهم می آورد و هریك از این نهادها در آن دارای سامانه مستقلی هستند.

از مهمترین ویژگی‌های پورتال ارزی می‌توان به هدایت ارز به سمت واردات واقعی، كنترل دقیق ارز تخصیصی بانك مركزی، ایجاد سازوكار مناسب برای كنترل بازار كالا و از همه مهمتر ، مدیریت بازار ارز اشاره كرد.

' شمس‌الدین حسینی ' وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته توسط بانك مركزی به لزوم هماهنگی هر چه بیشتر میان دستگاه‌ها تاكید كرد و خواستار ایجاد چنین سامانه ای برای بخش صادرات در آینده شد.

در این مراسم، كارشناسان ادارات مهندسی نرم افزار و آمار و تعهدات ارزی بانك مركزی به تشریح سازوكار این پورتال پرداختند و در قالب نمودار ، فرآیند الكترونیكی شدن و انجام امور را به تصویر كشیدند.

اقتصام** 9141**1572





:: برچسب‌ها: جشن تولد , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: