اراوغلو: با هدف حل مساله قبرس مذاكرات را پی می گیریم
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا ، وی امروز (پنجشنبه ) در یك گفت و گوی زنده تلویزیونی با شبكه تلویزیونی ' ان.تی.وی' تركیه با بیان این مطلب خاطر نشان ساخت : با اینكه هدف بخش یونانی نشین حل مساله قبرس نیست و این مساله در مذاكرات نیویورك نیز به اثبات رسیده است ، ما بار دیگر در مذاكرات مستقیم رهبران دو بخش از روز سه شنبه آینده شركت خواهیم كرد.

وی با اشاره به اینكه ' آلكساندر داونر' نماینده ویژه سازمان ملل در مذاكرات رهبران دو بخش گزارشی در زمینه پیشرفت و یا عدم پیشرفت مذاكرات تهیه و به دبیركل این سازمان ارائه خواهد كرد ، گفت: دبیركل سازمان ملل پس از آن تصمیم نهایی خود را در خصوص این مذاكرات اعلام خواهد كرد.

اراوغلو با اشاره به پیشنهاد بخش ترك نشین در مذاكرات ماه گذشته رهبران دو بخش جزیره با دبیركل سازمان ملل در نیویورك گفت: در این مذاكرات بخش ترك نشین قبرس پیشنهاد تشكیل یك كنفرانس بین المللی با شركت رهبران دو بخش جزیره و نمایندگان كشورهای یونان، تركیه و انگلیس و نیز دبیركل سازمان ملل را ارائه كرد كه تصمیم نهایی در این زمینه را دبیركل بعد از ارایه گزارش داونر در ماه های آینده اتخاذ خواهد كرد.

به گفته اراوغلو در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری بخش یونانی نشین قبرس برگزار خواهد شد كه به نظر می رسد

' دیمتریس خریستافیوس ' رییس جمهوری بخش یونانی نشین در آن انتخابات نیز نامزدی خود را اعلام خواهد كرد و با لحاظ این مساله هدف وی تعویق مذاكرات تا پس از برگزاری انتخابات است.

وی افزود: بخش یونانی نشین مذاكرات را صرفا به عنوان گرفتن برخی چیزها از ترك تبارها ارزیابی می كند، ولی مذاكرات بدین طریق نمی تواند ادامه یابد و من نیز امید خود را به مذاكرات با درنظرگرفتن این موضع از دست می دهم.

وی با اشاره به مواضع برخی از مقامات تركیه درباره روابط با اتحادیه اروپا در صورت ریاست دوره ای بخش یونانی نشین قبرس بر اتحادیه اروپا (نیمه دوم سال 2012)،گفت: انجام مذاكرات در بعد از نیمه اول سال جاری میلادی امكان پذیر نخواهد بود و دبیركل سازمان ملل نیز به این نكته به طور ضمنی اعتراف كرده است.

وی با تاكید بر اینكه مذاكرات تا ابد نمی تواند ادامه یابد، گفت: در صورتی كه طرفین در زمینه حل مساله قبرس تا پایان سال جاری به توافق نرسند، در چنین صورتی بخش ترك نشین گزینه های دیگری را در نظر خواهد گرفت.

به گفته اراوغلو نه ترك تبارها و نه یونانی تبارهای جزیره بیش از این تحمل مذاكرات غیر مفید را ندارند و مساله می باید به راه حلی منتج شود.

اراوغلو افزود: جهانیان می باید واقعیات موجود در جزیره را در نظر بگیرند و این نكته كه بخش یونانی نشین تاكنون با تمامی پیشنهادها از جمله تشكیل یك ساختار فدراتیو در جزیره مخالفت كرده را مد نظر قرار دهند.

مذاكرات مستقیم رهبران دو بخش جزیره از بیش از دو سال پیش تاكنون ادامه دارد و در طول این مذاكرات رهبران دو بخش جزیره 5 بار نیز مذاكرات سه جانبه ای را با دبیركل سازمان ملل انجام

داده اند.

خاورم**2012** 230** 1506





:: برچسب‌ها: به من , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: