ماموران مخفی سیا سالها در عراق و افغانستان باقی خواهند ماند
نوشته شده توسط : sadis

به نوشته نیویورك تایمز، این منابع اعلام می دارند كه به احتمال قریب به یقین این حضور سالها تداوم خواهد داشت و ماموران مخفی سیا در قالب همكاری با 'نیروهای عملیاتهای ویژه' آمریكا و نیروهای امنیتی دو كشور عراق و افغانستان مشغول به فعالیت خواهند بود.

قرارگاههای سیا در كابل و بغداد، بزرگترین دفاتر سیا در خارج از مرزهای آمریكا هستند.

آخرین نظامیان آمریكایی پایان ماه دسامبر خاك عراق را ترك كردند. شرح وظایف 'سیا' در عراق: نظارت بر تحولات دولت عراق از طریق عملیاتهای سنتی جاسوسی، اعمال فشار بر نیروهای مرتبط با 'القاعده' و مقابله با نفوذ ایران تعریف شده است.

به گفته منابع آمریكایی، عملیاتهای تهاجمی سیا در افغانستان قوی تر است . وظایف سیا در افغانستان: برقراری توازن قوا در برابر طالبان، حمایت از دولت كابل، دسترسی به باندهای فرودگاههای افغانستان برای ایجاد سهولت در نشست و برخاست هواپیماهای بدون سرنشین 'سیا'، شكار نیروهای باقی مانده القاعده در پاكستان تعریف شده است. عمده ماموران سیا در پایگاههای سیا در كابل و پایگاه هوایی آمریكا در 'بگرام' در شمال كابل مستقر خواهند شد.

سیا دارای هزار كارمند در افغانستان است و انتظار می رود بعد از خروج نظامیان خارجی از افغانستان دامنه همكاری اش را با 'نیروهای عملیاتهای ویژه 'آمریكا كه یكانی از نظامیان آمریكایی است در این كشور گسترش دهد.

به گفته مقامات فعلی و سابق 'سیا '، این سازمان اولین گروهی بود كه به دنبال حملات یازده سپتامبر 2001 وارد افغانستان شد و آخرین گروهی خواهد بود كه خاك این كشور را ترك خواهد كرد. سیا به محض ورود به خاك افغانستان با مبارزان 'ائتلاف شمال' این كشور ارتباط برقرار كرد.

اینك بعد از یك دهه حضور در افغانستان، این سازمان همچنان دارای شمار انبوهی شبه نظامی در این كشور است. سیا قرار است در افغانستان همكاری مستمری با ' نیروهای عملیاتهای ویژه' و نیروهای امنیتی افغانستان داشته باشد.

'سیا' تیم های ضد تروریزمی در افغانستان دارد كه متشكل از دهها تن از مبارزان افغانند كه زیر نظر این سازمان آموزش می بینند. سیا سرویس اطلاعاتی افغانستان را هم تشكیل داده و آموزش می دهد. این آژانس همچنین دارای پایگاههایی در سراسر مرزهای افغانستان با پاكستان است كه برخی از آنها امروز تعطیل شده اند.

دولت 'اوباما' بنا دارد طبق برنامه ای 22 هزار سرباز آمریكایی را تا سپتامبر امسال از افغانستان خارج سازد. با احتساب آن، مجموع نیروهای آمریكایی در افغانستان به 68 هزار تن خواهد رسید .

'لئون پانه تا' وزیر دفاع امریكا هفته گذشته اعلام كرد كه از نیمه سال 2013 ماموریت رزمی امریكا در افغانستان خاتمه خواهد یافت .

در حالی كه بودجه دفاعی و نظامی امریكا دستخوش كاهش گشته است، طرح تداوم حضور ماموران سیا در عراق و افغانستان مطرح می شود . بودجه سالانه سیا بالغ بر 5/5 میلیارد دلار است.

تعداد ماموران سیا در عراق بالغ بر 700 نفر است كه اغلبشان در 'منطقه سبز' بغداد حضور دارند و شماری نیز در خانه هایی امن در مراكز پر جمعیت و پستهای نظامی منطقه مستقرند.

مترجمام/1591** 1514





:: برچسب‌ها: باغ , برف ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: