نبود فرهنگ نقد پذیری،آفت كارگردانان در حال تجربه اندوزی
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست فیلم سینمایی 'دزدان خیابان جردن' امروز در سالن همایش های برج میلاد در حالی برگزار شد كه بار دیگر شاهد بی اخلاقی و عدم پذیرش نقد از سوی كارگردان اثر نسبت به منتقدان و اهالی رسانه بودیم.

این فیلمساز كه پیشتر سابقه فعالیت مطبوعاتی - رسانه ای را در كارنامه خود ثبت كرده است و خود عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی است در نخستین تجربه حضورش در جشنواره فجر در كسوت كارگردان، رفتاری متین و حرفه ای با همكاران قدیمی خود نداشت.

رفتار حرفه ای كه نشات گرفته از تجربیات بزرگان سینما كه همانا مدارا و افزایش ظرفیت نقدپذیری و بهره گیری از نظر دیگران برای ارتقای كاری در ارایه كارهای بهتر در آینده است.

این كارگردان فیلم اولی كه نخستین تجربه خود را فارغ از تبلیغات بیرونی از منظر كیفی در حد تله فیلم های معمولی روانه فیلم فجر كرده است،نتوانست نقد همكاران قدیمی خود را برتابد و از تجربیات دیگرانی كه سالیان بسیار بیشتر از او در سینما تجربه آموزی كرده اند را چراغ راه قرار دهد و عتاب و خطاب را چاشنی سخن برای آزردن آنان كرد.

بكارگیری واژه 'دایناسور'برای همكاران قدیمی در حوزه نقد و نوشتار سینمایی كه به زعم این فیلمساز جوان ، نسل آنها در سینما منقرض شده زیبنده فیلمسازی در حد حضور در جشنواره فجر نبوده و نیست.

فیلمسازی كه حضور امروزش در سینما مرهون همكاری با اهالی رسانه و یادگیری از آنها بوده، فراموشی دیروز رسم دیرینی است كه هیچگاه عبرت آموز برای بازندگان امروز نیست.

رفتار غیرحرفه ای كارگردان فیلم دزدان خیابان جردن در نشست امروز جشنواره فیلم فجر حاصل بی تفاوتی اهالی رسانه به توهین فیلمساز دیگری است كه چند روز پیش در نشست فیلم 'زندگی خصوصی' صورت گرفت و این كارگردان با بكارگیری الفاظ غیراخلاقی خبرنگاران را افراد ابله توصیف كرد.

به اعتقاد بسیاری از كارشناسان رسانه، بروز رفتارهای غیرحرفه ای از سوی برخی فعالان هنری بخصوص در سینما، فرار از فشارهای روانی و ارایه آدرس های نادرست در مواجهه با بازخورد واكنش مخاطب از دیدن آثاری ضعیف و غیر جذاب است.

بدیهی است كه فرافكنی و فرار از نقد به عنوان خصلتی ناپسند، می تواند جامعه هنری را نیز مبتلا كند،همانگونه كه در روزهای آغازین جشنواره فیلم فجر كارگردان فیلم 'گشت ارشاد' را برآشفت و یا بازیگر فیلم 'بی خداحافظی' را در رویارویی با منتقدان و خبرنگاران وادار به بیان ذهنیات خود از جامعه رسانه ای كرد.

اكنون كه جشنواره سی ام فیلم فجر مبتنی بر شعار اخلاق، آگاهی و امید برپا شده، انتظار می رود كه فیلمسازان حاضر در این رویداد معتبر هنری نیز اخلاق مداری، نقد پذیری و متانت را سرلوحه امور قرار داده و رفتار حرفه ای با اهالی رسانه را دستمایه رفتار خود كنند.

اهالی رسانه نیز در مقابل باید با طرح پرسش های منطقی، تخصصی و بدور از شخصی نگری در نشست های پرسش و پاسخ، عیار حرفه خود در بالاترین شكل ممكن به هنرمندان ارایه كنند.

به اعتقاد كارشناسان، حضور افراد غیر رسانه ای كه اغلب آشنایی با هنر هفتم ندارند در نشست های پرسش و پاسخ فیلم های حاضر در جشنواره فجر و مجال طرح پرسش از سوی این عده، فیلمسازان را با سو تفاهم روبه رو كرده و زمینه برای بروز بی اخلاقی را فراهم می كند.

بدیهی است كه نظارت دقیق بر حضور افراد در سینمای اهالی رسانه جشنواره فجر از بروز بسیاری از مسایل و دلخوری ها جلوگیری خواهد كرد.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: نشان , حیوانات , چشم انداز ,
:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: