نوشته شده توسط : sadis

سفر دو مقام عالی رتبه روسی به سوریه درست سه روز پس از دومین وتوی قطعنامه عربی - غربی شورای امنیت سازمان ملل از سوی روسیه و چین و به دستور 'دیمتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه صورت می گیرد.

روسیه مهر ماه گذشته نیز قطعنامه غربی علیه سوریه را وتو كرده بود.

بر اساس اعلام برخی رسانه ها در یك نگاه كلی سفر وزیر خارجه و رییس اطلاعات و امنیت روسیه به سوریه با هدف بررسی اوضاع این كشور صورت می گیرد.

پیش از سفر این دو مقام به دمشق وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای افزایش تلاش های بین المللی برای حل مسایل سوریه از راه های سیاسی و مذاكره را خواستار شد.

در این بیانیه آمده است : مسكو به نوبه خود در همكاری با كشورهای دیگر مصمم به تلاش برای برقراری ثبات در سوریه و اجرای اصلاحات دمكراتیك در این كشور است .

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود ابراز امیدواری كرده است كه در جریان نشست آتی شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب برای بررسی مساله سوریه، دوره فعالیت هیات ناظران این اتحادیه در سوریه كه كارآیی خود را اثبات كرده است ، تمدید شود.

نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب قرار است 12 فوریه (22 بهمن ماه) برگزار شود.

در آستانه سفر مزبور اكنون نگاه های تحلیلگران و كارشناسان سیاسی در منطقه به این سفر مهم و حیاتی دوخته شده است .

بر اساس نظر تحلیلگران هدف لاوروف از این سفر در چند مطلب و نكته اساسی از جمله اعلام این موضوع به اسد خلاصه می شود كه اصلاحات در سوریه نیازمند سرعت گرفتن و بر اساس اقدامات حقیقی و نه ظاهری است و مقام های سوریه باید به راه حل سیاسی برای حل بحران كنونی با گذشت 11 ماه از آن متوسل شوند.

تحلیلگران همچنین معتقدند كه وزیر خارجه روسیه در این سفر این موضوع را به صورت شفاف به طرف سوری اعلام خواهد كرد كه وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه از سوی روسیه نمی تواند در آینده نیز تكرار شود و ممكن است آخرین اقدام در ارتباط با سوریه باشد چرا كه تجربه عراق ثابت كرده كه در صورت مقاومت بیش از حد برخی از طرف ها در ارتباط با بعضی مسایل منطقه ای و بین المللی ممكن است كشورهای غربی راسا و بدون هماهنگی با سایر طرف ها اقدام كنند و روسیه نیز نتواند اقدامی انجام دهد.

در همین حال بر اساس اعلام كارشناسان ممكن است مقام های روسی در این دیدار این پیام شفاهی رییس جمهوری روسیه را نیز به طرف سوری منتقل كنند كه حل بحران سوریه نیازمند اقدامات سریع در ارتباط با برگزاری گفت و گو با طرف های مخالف دولت ، اصلاحات در ارتباط با عرصه هایی چون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس ، همه پرسی قانون اساسی جدید و تشكیل احزاب به صورت جدی با هدف فراهم كردن زمینه برای پایان بحران است امری كه به وضوح در بیانیه وزارت خارجه روسیه نیز به آن اشاره شده است.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه امروز خود تاكید كرد كه تمام طرف های صاحب نفوذ باید تلاش های خود را بر آغاز گفت و گوی ملی در سوریه و كمك به توقف خشونت ها در این كشور متمركز كنند.

در ادامه این بیانیه نیز با اشاره به وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه توسط روسیه و چین، خاطر نشان شده است: روسیه از ابتدای بحران سوریه ،سیاست حل و فصل وضعیت موجود از طریق برقراری گفت و گوها میان طرف های سوری را دنبال كرد و برای این منظور تلاش های فشرده ای صورت گرفته و با مقام های سوری، مخالفان آن و كشورهای كلیدی منطقه و جهان دیدارهای متعددی انجام شده است.

پیشتر گروه های مخالف دولت سوریه دعوت مسكو را برای سفر به روسیه و برگزاری گفت و گو رد كرده بودند.

در یك كلام باید گفت كه هدف از سفر این دو مقام روسی به سوریه در روز سه شنبه این است كه به مقام های سوری این مطلب مهم را انتقال دهند كه سوریه در شرایط كنونی نیازمند تمسك به راه حل سریع و سیاسی برای حل بحران و خروج از آن است و تا دیر نشده باید مقام های سوری بسرعت دست به كار شوند.

از داود پورصحت

خاورم**1436**2047**





:: برچسب‌ها: روش ,
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: