فشار تحریم، ایران را به سوی معادله پایاپای سوق می‌دهد
نوشته شده توسط : sadis
تحریم ایران

تحریم نظام بانکی ایران باعث شده است که این کشور بخشی از خریدهای خود را به صورت پایاپای انجام دهد

تحریم نظام بانکی ایران توسط آمریکا و کشورهای اروپایی، سبب شده است که این کشور بخشی از خرید‍‌های خود را به صورت پایاپای انجام دهد.

رئیس انجمن شکر پاکستان به تازگی اعلام کرد که کشورش می‌تواند حداقل ۲۰۰ هزار تن شکر به ایران بفروشد و در مقابل، از ایران کود شیمیایی وارد کند.

همچنین اروگوئه اعلام کرده که در برابر دریافت نفت خام ایران، به این کشور برنج تحویل می‌دهد.

با توقف ارائه خدمات سوئیفت (شبکه الکترونیکی انتقال پول بین بانک های) به بانک های تحریم شده ایرانی، نقل و انتقال پولی این بانک‌ها با خارج از راه‌های رسمی غیر ممکن است.

سوئیفت یک نهاد بلژیکی متعلق به بانک های بزرگ بین المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه داری آمریکا و بانک های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

پیشتر نیز محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت که از این پس ایران در مبادلات بازرگانی‌اش با دیگر کشورها تنها از دلار استفاده نمی‌کند، بلکه هر کشوری می‌تواند در مبادلاتش با ایران از طلا و حتی واحد پولی خود استفاده کند.

به گفته آقای بهمنی، معاملات پایاپای از مدتی پیش با چین آغاز شده و چین بخشی از بدهی‌های نفتی خود را با صادرات کالا پرداخت کرده است.

در همین حال عنوان شده که وزارت خارجه هند پیشنهاد پرداخت پول نفت را از طریق صادرات گندم به ایران داده است و منتظر تصمیم نهایی این کشور است.

ایران سالانه حدود ۱۲ میلیاراد دلار نفت به هند صادر می‌‎کند و پس از عربستان، دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند است.

بررسی بازار جهانی نشان می‌دهد که ایران از آغاز سال میلادی جدید برای واردات کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شده است.

ایران در حال حاضر نفت خود را با ارزهایی مثل ین ژاپن، وون کره جنوبی و روپیه هند می‌فروشد. اما با افزایش تحریم‌ها، شرایط سخت‌تر شده است.

در حالی که صادرات نفتی ۸۰ درصد ذخایر ارزی ایران را تامین می‌کند، یکی از مشکلات اساسی این کشور در حال حاضر مشکلات در دریافت و انتقال درآمدهای ارزی به داخل کشور است.

اروپا در حدود ۲۰ در صد از صادرات نفت ایران را خریداری می‌کند. یونان وابستگی زیادی به نفت ایران دارد به گونه ای که حدود یک سوم نفت وارداتیش را از ایران تامین می‌کند.

ایتالیا و اسپانیا هر کدام کمی بیش از ۱۰ در صد از نفت خود را از ایران تهیه می‌کنند. این کشورها اکنون باید جایگزینی برای ایران پیدا کنند.

این در حالی است که ظاهرا دیگر تولیدکنندگان نفت مانند عربستان سعودی، کاملا آماده هستند که علی رغم تهدیدهای ایران، کمبود نفت ناشی از تحریم این کشور را در بازارهای جهانی جبران کنند.

مشتریان اصلی نفت ایران البته در اروپا نیستند، بلکه در میان کشورهای آسیایی قرار دارند و سرنوشت این دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را نیز همین نکته مشخص می‌کند.





:: برچسب‌ها: سبز , درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: