توسعه شبكه های دیجیتال؛ راه آورد تلویزیون در سال 90
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، تلویزیون سال 90 را با تاكید بر توسعه زیرساخت های دیجیتال و افزایش شبكه های تخصصی كلید زد و به همین خاطر در این سال شاهد راه اندازی سه شبكه دیجیتال 'شما'، 'بازار' و 'نمایش' بودیم.

** راه اندازی شبكه IPTV (تلویزیون اینترنتی)

اوایل آبان ماه سال گذشته بود كه رییس سازمان صدا و سیما از راه اندازی آزمایشی سیستم پیشرفته 'آی پی تی وی' (تلویزیون پروتكل اینترنت) در تهران خبر داد كه با راه تكمیل آن امكان جستجو و بازگشت به برنامه های قبلی شبكه ها به صورت دقیق فراهم می شود.

'آی پی تی وی' سیستمی است كه در آن با استفاده از پروتكل اینترنت روی یك زیر ساخت شبكه، خدمات تلویزیون دیجیتال ارایه می‌شود كه این خدمات می‌تواند توسط یك اتصال پهنای باند وسیع در اختیار كاربر قرار گیرد؛ این سیستم اختلافات و شباهت هایی را با تلویزیون اینترنتی دارد.

** تولد شبكه های شما، بازار و نمایش

سه شبكه دیجیتال شما، بازار و نمایش در سال 90 به جمع شبكه های تلویزیونی سیما پیوستند كه از این میان شبكه شما به عنوان شبكه تولیدات مراكز استان ها زیر نظر معاونت امور استان ها، شبكه بازار زیر نظر معاونت اداری و مالی و شبكه نمایش زیر نظر معاونت سیما اداره می شود.

وجه مشترك این سه شبكه دیجیتال بودن آنان است كه تنها از طریق تلویزیون های دیجیتال و یا دسترسی به سیستم گیرنده دیجیتال امكان پذیر هستند و اینكه رییس جمهوری آنان را افتتاح كرد.

** آی فیلم فارسی

شبكه 'آی فیلم' از شبكه های برون مرزی صدا و سیما كه فیلم ها و سریال های ایرانی را برای مخاطبان عرب زبان از طریق ماهواره پخش می كرد، سال گذشته به دلیل استقبال مخاطبان فارسی زبان از برنامه های آن در نهایت تصمیم گرفت كه این شبكه را دو زبانه كند.

در اواخر سال گذشته نیز این شبكه زیرنویس برنامه های خود را به دو زبان فارسی و عربی پخش می كرد تا علاقه مندان به یادگیری زبان فارسی نیز بتوانند از این شبكه برای آموزش این زبان بهره بگیرند.

** زمزمه ها برای راه اندازی دو شبكه جدید

از جمله وعده هایی كه در این مورد از سوی دست اندركاران سیما داده شد، راه اندازی شبكه های 'پویانمایی' و 'ورزش' بود كه گام های اولیه برای تحقق آن در سال گذشته برداشته شد و همزمان با آغاز سال جدید، شبكه ورزش پخش آزمایشی خود را آغاز كرد.

** پایان مختارنامه و پخش شوق پرواز

مجموعه تاریخی مختارنامه كه توانسته بود مخاطبان بسیاری را از شش ماهه دوم سال 89 جمعه شب ها با خود همراه كند، مردادماه سال 90 به پایان رسید. این مجموعه كه تولید آن حدود هشت سال به طول انجامیده بود، به وقایع بعد از واقعه خونین كربلا و قیام توابین و مختارثقفی به خونخواهی شهدای عاشورا و حوادث تاریخی و سیاسی آن دوران می پرداخت.

صدا و سیما تقدیر از عوامل تلویزیونی این مجموعه را پنج ماهی به تعویق انداخت و مراسم تقدیر از آنان را در دی ماه برگزار كرد كه البته بدون حاشیه نبود و برخی از دست اندركاران تولید این فیلم از اینكه در زمره تقدیرشدگان قرار نگرفته بودند، از طریق رسانه ها گلایه های خود را به گوش مسوولان رساندند.

'شوق پرواز' مجموعه ای بود كه جایگزین مختارنامه شد؛ این سریال با نقش آفرینی سیدشهاب الدین حسینی زندگی خلبان شهید عباس بابایی را برای نسل هایی كه دوران دفاع مقدس را ندیده بودند، بازگو می كرد كه این مجموعه نیز با استقبال مخاطبان برگزار شد.

** برگزاری جشنواره تلویزیونی جام جم

برگزاری جشنواره برای تولیدات تلویزیونی یكی دیگر از ابتكارات معاونت سیما در سال 90 بود كه در سه بخش مستند، فیلم و پویانمایی دی ماه برگزار و قرار شد جشنواره دیگر تولیدات سیما نیز در سالهای آینده برپا و از این طریق دست اندركاران تولید سیما تقدیر شود.

** راه اندازی شبكه هیسپان تی وی

شبكه تلویزیونی 'هیسپان تی وی' به عنوان ششمین شبكه برون مرزی صدا و سیما و نخستین شبكه اسپانیولی زبان خاورمیانه از بهمن ماه سال گذشته به جمع شبكه های ایران افزوده شد.

این شبكه برای جمعیت هشتصد میلیونی اسپانیولی زبان در اقصی نقاط جهان برنامه های تلویزیونی از جمله مجموعه ها و فیلم های تلویزیونی ایرانی راپخش می كند.

این شبكه نیز با حضور سفرای كشورهای اسپانیایی زبان و به صورت ویدیو كنفرانس توسط دكتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری به طور رسمی راه اندازی شد.

** بازگرداندن تولید سریال های فاخر به سیما فیلم

تولید مجموعه های الف ویژه تلویزیونی كه مدتی به شبكه ها واگذار و از مركز سیما فیلم سلب شده بود، بار دیگر در سال گذشته به این مركز محول شد و در همین راستا سیمافیلم كار نگارش فیلمنامه سلمان فارسی و خواجه نصیرالدین طوسی را كلید زد.

قرار است از این پس فرازهای مهم تاریخ و زندگی شخصیت های برجسته تاریخ اسلام و مشاهیر و مفاخر ایران و شخصیت های برجسته انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالب سریال های فاخر تلویزیونی به تصویر كشیده شوند.

** برنامه ریزی برای ساخت شهرك سینمایی به جای غزالی

ساخت شهرك سینمایی و تلویزیونی جدید به جای شهرك سینمایی غزالی از دیگر وعده های رییس سازمان صدا و سیما در سال 90 بود زیرا كه این شهرك با دو دهه قدمت در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

شاید این وعده عزت الله ضرغامی به سفر وی به هند و بازدید از شهرك سینمایی این كشور بی ارتباط نباشد كه آبان سال گذشته روی داد و او از شهرك سینمایی 'راموجی' و امكانات تولید فیلم آن و همچنین شبكه‌های تلویزیونی 'ای تی وی' بازدید كرد.

شهرك سینمایی راموجی با وسعت هزار هكتار و با برخورداری از ده‌ها استودیوهای تلویزیونی و فضاهای متنوع تصویربرداری و شهرك‌های موضوعی، بزرگ‌ترین و مجهزترین شهرك سینمایی هندوستان به شمار می رود.

** ممنوعیت پخش سریال های تلخ و عشق های مثلثی

سال 90 با صدور بخش نامه های متعددی برای بخش تلویزیون همراه بود كه برای مدتی در رسانه ها خبرساز شد از ممنوعیت پخش عشق های مثلثی و مجموعه های تلخ تلویزیونی تا ممنوع شدن تهیه كنندگی و اجرای همزمان در برنامه؛

این بخشنامه ها در سال 90 چندان كارساز نبودند زیرا مخاطبان با انبوهی از مجموعه های ملال آور با مضامینی تلخ همراه بود ضمن آنكه مجریان تلویزیونی همچنان تهیه كنندگی برنامه های خود را ادامه دادند.

مصاحبه تلویزیونی با فردی كه سه همسر داشت یكی دیگر از رویدادهای جالب توجه در سیما بود كه می تواند ناقض بخشنامه ممنوعیت نمایش عشق های مثلثی در تلویزیونی محسوب شود.

**طرح نظارت بر صدا و سیما

تغییر قانون اداره و نظارت بر صدا و سیما، دلمشغولی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 90 بود؛ آنان در ابتدا طرحی را برای تغییر نحوه اداره این سازمان با قید یك فوریت به تصویب رساندند كه در صورت تصویب نهایی اداره این سازمان به صورت هیات امنایی در می آمد كه البته این طرح به دلیل مغایرت های متعدد با قانون اساسی از دستور كار مجلس خارج شد.

سپس كمیسیون فرهنگی مجلس طرح 'نحوه نظارت بر صدا و سیما' را مطرح كرد كه سه سال برای تهیه آن زمان صرف كرده بود؛ این طرح نحوه نظارت شورای نظارت بر صدا و سیما را بر این رسانه گسترده تر می كرد.

با توجه به اینكه عمر مجلس هشتم در سال 91 به پایان رسید، بعید است كه این طرح تا خرداد ماه امسال از تصویب مجلس بگذرد و به قانون تبدیل شود.

فراهنگ 2025**1588





:: برچسب‌ها: چشم انداز ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: