نمایشگاه های فرهنگی - هنری تاجیكستان در یك نگاه
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه فرهنگی ایرنا از دوشنبه، 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران صبح یكشنبه در حاشیه برپایی سومین جشن جهانی نوروز از دو نمایشگاه فرهنگی - هنری دیدن كرد؛ نمایشگاه هایی كه هنرمندان تاجیكستان دستاوردهای خود را در آنها به نمایش گذاشته اند.

هنرمندان تاجیك در كاخ 'سامان' سفره هفت سین بزرگی را بر روی تختی سنتی دایر كرده و در اطراف این سفره هفت سین، افرادی با پوشیدن لباس های سنتی در نقش های پادشاه، وزیر و ملازمان درباری تلاش می كنند، فضای كاخ سامانی را مشابه با درباری تاریخی طراحی كنند.

در سویی دیگر از این نمایشگاه، سینی های بزرگی از میوه های بهاری و البته زمستانی چیده شده و سیب های زرد در كنار انارهای قرمز مشاهده می شوند.

ارائه كالاهای سنتی همچون كیف های نمدی، كلاه، سبدهای دستباف و البته شمشیرهای بزرگی كه با هنر هنرمندان تاجیكی تزیین شده بودند از دیگر بخش های این نمایشگاه بود.

فضای این نمایشگاه از موسیقی به دور نبود تا جایی كه نوازندگان تاجیك با استفاده از دف و سه تار بدخشانی، موسیقی سنتی مربوط به تاجیكستان را در فضای نمایشگاه می نواختند و در سویی دیگر نیز بخشی از این سازهای دست ساز در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته بود.

این نمایشگاه در فضای نوروزگاه، محل برپایی جشن ملی و مردمی نوروز جای دارد و گروه های مختلف تاجیكی با بر تن كردن لباس های سنتی كه نشان از فرهنگ های متفاوت دارد كالاهای مختلفی را به حاضران عرضه می كنند.

برقراری نظم و در عین حال برنامه ریزی، از مشخصه های جشن نوروز در نوروزگاه بود و مردم حاضر در این جشن با لباس های رنگی منحصر به فرد در این رویداد فرهنگی و هنری حضور یافته و گروه های نمایشی نیز برنامه های مختلفی را برای حاضران اجرا می كنند.

پخش موسیقی اساطیری و ملی تاجیكی در فضای نوروزگاه نیز از دیگر شاخص های جشن نوروزی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیكستان است.

مردم تاجیكستان از ابتدای صبح یكشنبه با شور و شعف در خیابان های شهر دوشنبه حضور یافته و حتی بارندگی شدید در زمان برگزاری جشن نوروز موجب نشد حاضران نوروزگاه را ترك كنند.

از دیگر نكات این جشن آن بود كه حاضران در این مراسم از استعمال دخانیات خودداری می كردند.

فراهنگ ** 1983 ** 1071





:: برچسب‌ها: واشنگتن , کریسمس , سیاه و سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: