ایران و تاجیكستان؛ از تعاملات اقتصادی تا توسعه روابط فرهنگی
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، ایران و تاجیكستان به لحاظ فرهنگی قرابتی تنگاتنگ با یكدیگر دارند و زبان پارسی فصل مشترك میان مردم این دو كشور محسوب می شود.

پس از استقلال كشورتاجیكستان در 18 شهریور ماه سال 1370، جمهوری اسلامی ایران نخستین كشوری بودكه استقلال این كشور را پس از فروپاشی شوروی به رسمیت شناخت و سفارت ایران نخستین سفارتی بود كه در شهر دوشنبه پایتخت این كشور دایر شد.

اما كشور تاجیكستان پس از استقلال دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت تا جایی كه این سرزمین از سال 1992 تا 1997 میلادی شاهد جنگ داخلی بود و در همه این سال ها جمهوری اسلامی ایران در راستای رفع اختلافات داخلی این كشور تلاش كرد و در نهایت با رایزنی های انجام شده این كشور در سال 1997 تا 2000 میلادی به ثباتی نسبی رسید.

از سال 2000 میلادی تاكنون روابط ایران و تاجیكستان در مرحله جدیدی قرار گرفته و گسترش روز افزون فعالیت های مشترك در زمینه های مختلف بخصوص در بخش اقتصادی موجب شده روابط این دو كشور بیش از گذشته گسترش یابد.

طی 20 سال اخیر روسای جمهوری كشورمان در دوره های مختلف 7 بار به تاجیكستان سفر كرده اند كه در این میان محمود احمدی نژاد با 5 بار حضور در این سرزمین ركورد دار محسوب می شود و سفر اخیر رییس جمهوری به این كشور ششمین سفر رسمی وی محسوب می شود.

همچنین امامعلی رحمان رییس جمهوری كشور تاجیكستان نیز تاكنون 13 بار به ایران اسلامی سفر كرده و در هر سفر روابط دو كشور در زمینه های مختلف گسترش یافته است؛ ضمن آنكه روسای جمهور دو كشور در حاشیه اجلاس های مختلف نیز با یكدیگر گفت وگو كرده و تعامل نزدیكی داشته اند و روابط این دو سرزمین كه به لحاظ فرهنگی نزدیك است تاكنون فراز و نشیب نداشته است.

نگاهی به حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و تاجیكستان نشان می دهد كه این دو كشور در سه سال اخیر و در دولت دهم 733 میلیون دلار تبادل كالا داشته اندكه این رقم نسبت به دوره های قبل افزایش چشمگیری داشته است و در سال های اخیر علاوه بركالاهای ضروری،خدمات علمی و تخصصی مهندسی در راستای دایركردن نیروگاه برق و...ازسوی متخصصان ایرانی به این كشور ارائه شده و ایرانیان نقش اساسی در این زمینه داشته اند.

در این میان حضور احمدی نژاد در ششمین سفر خود به تاجیكستان از نگاه فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس از گسترش روز افزون تبادلات اقتصادی، حضور رییس جمهوری كشورمان در سومین جشن جهانی نوروز كه در شهر دوشنبه برگزار می شود می تواند گامی موثر در راستای توسعه بیش از پیش دیپلماسی فرهنگی در كشورهای حوزه نوروز و پارسی زبان باشد.

در حقیقت برگزاری جشن نوروز در كشور تاجیكستان و گردهمایی روسای كشورهای فارسی زبان در این مراسم كه دو دوره قبلی آن در ایران برگزار شد می تواند گامی موثر در اتحاد و همبستگی فرهنگی كشورهای پارسی زبان باشد و موجبات تبادلات فرهنگی و بررسی تهدیدهای احتمالی فرهنگی ایرانی را بیش از گذشته فراهم كند.

به هر حال نوروز امروز به عنوان جشنی جهانی محسوب می شود و استفاده از این فرصت فرهنگی می تواند گامی در راستای توسعه دیپلماسی فرهنگی و درعین حال مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن برای از میان برداشتن سنت های اصیل ایرانی اسلامی باشد.

فراهنگ**1983**





:: برچسب‌ها: دختر , کنسرت , پاریس ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: