روسیه: آژانس هیچ مدركی دال بر ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران ندارد
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا، 'سرگئی لاوروف' روز سه شنبه در گفت و گو با رادیو روسی 'كامرسانت اف.ام' خاطرنشان كرد: در هیچ یك از گزارش های رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی بر خلاف موردی كه توسط شركای غربی منتشر شد، ادعا نشده است كه اطلاعاتی دال بر ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران در دست است.

وی افزود: ایران فعالیت های هسته ای خود را مدت ها قبل برای اهداف صلح آمیز شروع كرد، اما آژانس به این اقدامات مشكوك شده و از این كشور خواستار ارائه اطلاعات در باره فعالیت های خود شد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: از آن زمان برای رفع ابهامات به وجود آمده برای آژانس درباره برنامه هسته ای ایران تلاش می كنیم و بخش عمده مسایل از مدتها پیش حل شده اند و تنها تعداد اندكی باقی مانده است كه 'مطالعات ادعایی' نام دارد.

لاوروف افزود: آژانس شش یا هفت مساله دارد كه ایران باید به آنها پاسخ دهد و بطور فعال با مقام های ایرانی برای پاسخ دادن به این سووال ها مذاكره می كنیم.

وی خاطرنشان كرد: در ماه نوامبر سال گذشته در آستانه نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی در قطعنامه ای از ایران دعوت به همكاری سازنده تر با آژانس شد و روسیه مبتكر این قطعنامه بود.

وی اضافه كرد: پس از آن هیاتی از آژانس به ایران سفر كرد و قرار است یك بار دیگر به این كشور سفر كند و در حال حاضر میان آنها توافقی به دست آمده است كه در نتیجه آن برنامه لازم برای دادن پاسخ به شش سووال باقی مانده اجرا خواهد شد.

لاوروف گفت: این جنبه فنی بسیار پیچیده ای است و ثبت تمام جزییات آن اهمیت فراوان دارد.

وی خاطرنشان كرد: این موضوع به بازدید از مراكز نظامی ایران هم مربوط می شود و این كشور در این جهت حركت می كند.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینكه حركت در این مسیر كند است، اظهار داشت: چند عامل در بروز این وضعیت موثر بودند كه از آن جمله تحریم ها علیه ایران می باشد.

وی با بیان اینكه شورای امنیت تحریم هایی را علیه ایران اعمال كرد كه حاوی پیام به این كشور برای همكاری كامل تر با آژانس بین المللی انرژی اتمی بود ،اظهار داشت: در مقابل آمریكا، كشورهای اروپای غربی، استرالیا، ژاپن و كره جنوبی تحریم های یكجانبه ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال كردند و در این باره نظر هیچ كشور دیگری را نپرسیدند.

وی خاطرنشان كرد: علاوه بر آن آمریكا تحریم های فراملی علیه ایران اعمال می كند و شركت های روسی را كه تحریم های شورای امنیت را نقض نكرده اند، مجازات می كند.

وی افزود: به این ترتیب شركت های روسی كه بطور منصفانه به تعهدات بین المللی روسیه عمل می كنند بخاطر نقض قوانین آمریكا كه برای كشور ما اعتبار قانونی ندارد، مجازات می شوند.

لاوروف گفت: روسیه تلاش می كند تا اینگونه اعمال مجازات های آمریكایی بر شركت های روسی كه قطعنامه های سازمان ملل را اجرا می كنند، بر طرف شود.

وزیر امور خارجه روسیه اضافه كرد: اگر خواهان حل مسایل و ابهامات در باره برنامه هسته ای ایران هستیم، تحریم های گروهی و موضع جمعی وجود دارد، اما اگر عده ای در صدد اعمال تحریم های یكجانبه علیه تهران مانند تحریم واردات نفت و ممنوعیت هر گونه معاملات بانكی با این كشور می باشد، این در راستای جلوگیری از انتشار سلاح اتمی نیست، بلكه ایجاد مشكلات برای اقتصاد این كشور را دنبال می كند.

وی اضافه كرد: تلاش می كنیم از روابط با ایران برای تشویق آنها به همكاری با شورای امنیت و آژانس استفاده كنیم و هنگامی كه به آنها می گوییم كه این مسایل را حل كنید تا بتوانید برنامه هسته ای خود را توسعه دهید، در پاسخ می گویند كه اینطور نیست و اگر چنین بود تحریم های یكجانبه وجود نداشت.

لاوروف در ادامه سخنان خود بر لزوم خودداری از تهدید بكار گیری زور علیه ایران تاكید كرد و با خطرناك خواندن آن اظهار داشت: در حل مسایل ایران پیشرفت وجود دارد و باید این روند را تحرك بخشید.

وی گفت: اولا باید به ایران و آژانس برای حل مسایل باقی مانده كمك كرد و این مسایل واقعا جدی هستند، دوم اینكه مذاكرات ایران و گروه 1+5 از سر گرفته شود و امیدوارم چنین دیداری در ماه آوریل آینده صورت پذیرد.

لاوروف با اشاره به طرح گام به گام روسیه برای حل مساله هسته ای ایران ادامه داد: این طرح در اواخر سال 2008 از طرف گروه 1+5به ایران ارائه شد.

وی افزود: هر راهكار دیگری غیر از حل گام به گام مساله هسته ای ایران بسیار نامناسب است زیرا كه در حال حاضر آژانس برنامه هسته ای ایران را كنترل می كند و اطلاعات دال بر وجود مراكز هسته ای مخفی در این كشور ندارد، اما اگر به ایران حمله شود، آژانس امكان نظارت دقیق بر مراكز هسته ای ایران را از دست می دهد.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد كه با حمله نمی توان برنامه هسته ای ایران را نابود كرد، ضمن اینكه مقام های سیا و سایر مقام های آمریكایی اذعان كرده اند كه هیچ گونه اطلاعاتی دال بر تصمیم سران ایران برای تولید سلاح اتمی وجود ندارد.

وی افزود: اما اطمینان دارم كه پس از حمله به ایران چنین تصمیمی گرفته خواهد شد زیرا تنش هایی كه پیرامون ایران به وجود می آید بسیاری از كشورهای جهان را وادار به تامل در این باره می كند كه اگر كشوری مجهز به سلاح اتمی باشد، با آن كاری نخواهند داشت.

لاوروف به عنوان مثال به كره شمالی اشاره كرد و افزود: این كشور می پذیرد كه سلاح اتمی در اختیار دارد كه چند بار آزمایش كرده است و ما در برابر این كشور مسوولانه رفتار می كنیم و هیچگاه پیشنهاد حمله به آن را نمی كنیم.

وزیر امور خارجه روسیه در پایان سخنان خود بر لزوم مذاكره با جمهوری اسلامی ایران بجای تهدید این كشور و اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی تاكید كرد.

اروپام/2240**2242**518** 3404





:: برچسب‌ها: ساحل , کودک , حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: