ظرفیت های راهبردی ایران در اقتصاد و تجارت جهان قابل چشم پوشی نیست
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا از مالزی، ایندرانی باغچی روز جمعه در مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی جنبش عدالت جهانی مالزی،با تاكید بر اینكه ایران مسیر ورود هند به آسیای مركزی است،آورده است:كشورهایی نظیر هند برای افزایش مبادلات تجاری و كالاهای خود با آسیای مركزی و حضور در این منطقه در رقابت با چین بیش از پیش به مسیر ایران چشم دوخته اند.

وی می نویسد:در پی موافقت 14 كشور مسیر واقع دركریدور شمال – جنوب برای فعال شدن این مسیر ارتباطی، هند 29مارس میزبان نشستی برای پیشبرد طرح ساخت این كریدور خواهد بود.در این طرح قرار است سواحل غربی هند به بندر عباس ایران متصل و در ادامه با عبور از خاك ایران در بندر انزلی به دریای خزر و سپس از طریق رشت و آستارا به آذربایجان و قزاقستان و سراسر آسیای مركزی و سرانجام روسیه متصل شوند.

این تحلیلگر هندی در ادامه خاطرنشان می كند: با نهایی شدن این طرح اروپا و آسیا به یكدیگر متصل شده و فاصله كنونی كه باید طی 45 تا 60 روز طی شود به 25 تا 30 روز كاهش خواهد یافت.

این كارشناس اقتصادی هندی تاكید می كند: در شرایطی كه با تحریم بانكی ایران پرداخت پول نفت ایران سخت تر می شود،هند می تواند با سرمایه گذاری در اجرای این طرح در ایران در ازای پول نفت كار ساخت آن را تسریع بخشد. طرح كریدور شمال جنوب سال 2000 به امضاء سه كشور ایران، هند و روسیه رسید.اگرچه این سه كشور در ده سال گذشته برای پیگیری این طرح جدیت نشان نمی دادند، اما 11 كشور دیگر آسیای مركزی به شدت خواهان اجرای سریع تر آن بودند.

ایندرانی باغچی تصریح می كند: اكنون به نظر می رسد سه كشور ایران، هند و روسیه نیز اراده كرده اند این طرح هرچه زودتر اجرایی شود.درصورت نهایی شدن این پروژه حتی شرق آسیا و كشورهایی مانند میانمار و تایلند نیز می توانند به غرب آسیا متصل شوند.

وی در مقاله خود می نویسد:با افزایش حضور چین در منطقه آسیای مركزی و ساخت شبكه های حمل و نقل گسترده،حضور چین در این منطقه به سرعت در حال افزایش است و هند برای از دست ندادن میدان رقابت با چین در این بازار نوین باید هرچه سریعتر این طرح را عملی سازد.

این نویسنده هندی ادامه می دهد:نكته دیگر عدم ثبات در پاكستان و اختلافات دیرینه هند و پاكستان است كه نمی تواند پاكستان را به مسیر مطمئنی برای حضور هند در آسیای مركزی تبدیل كند. طرح كریدور شمال جنوب كه زمانی به عنوان بخشی از یك بازی بزرگ دانسته می شد، اكنون به نبردی برای قدرت، سلطه، منافع و منابع تبدیل شده است.

آساق**335





:: برچسب‌ها: هنر , اسکاتلند , تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: