احمدی نژاد: سوال از رییس جمهوری اتفاق ویژه ای نیست/ مصوبه مترو حتما خلاف اصل 75 قانون اساسی است
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمود احمدی نژاد كه صبح امروز (چهارشنبه) برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهارستان حضور یافته بود، در باره نخستین بند از سوالات نمایندگان در باره علت اجرا نشدن مصوبه مجلس در زمینه پرداخت شش میلیارد دلار به صورت فاینانس به متروی كلانشهرها، این مصوبه را خلاف اصل 75 قانون اساسی دانست.

** اتفاق ویژه ای نیفتاده است

رییس جمهوری در آغاز سخنان خود در صحن علنی مجلس ضمن تبریك عید نوروز به ملت ایران و جامعه بشری گفت: همانطور كه اشاره شد سوال طبق قانون اساسی حق مجلس است و رییس جمهوری هم باید پاسخ دهد؛ بنابراین اتفاق ویژه ای نیفتاده است؛ جمعی از نمایندگان سوالاتی را مطرح كردند بنده هم می خواهم پاسخ دهم.

احمدی نژاد با بیان این كه البته این سوالات مدتها است كه مطرح و سرزبان ها است، اظهار داشت: این سوالات به بیان های مختلف و در رسانه های گوناگون مطرح شده و صدها ساعت بر روی آن حرف زده شده است.

رییس قوه مجریه از همه سوال كنندگان تشكر كرد كه این فرصت به او دادند تا پاسخ دهد و اضافه كرد: گرچه زمان پاسخ فقط یك ساعت است.

رییس جمهوری با اشاره به این كه علی مطهری 20 دقیقه (پنج دقیقه بیش از فرصت قانونی نماینده طراحان سوال) صحبت كرد، گفت: وی 33 درصد بیشتر از وقتش سخنرانی كرد، به همین نسبت ما هم یك ساعت و 20 دقیقه وقت داریم.

وی در ادامه با لبخندی بر لب به ظرافت گفت: مجلس اینگونه است سه دقیقه وقت می گیرند 11 دقیقه صحبت می كنند.

** آماده بودم قبل از انتخابات به سوالات پاسخ بدهم

رییس جمهوری با اشاره به این كه قبل از انتخابات برای پاسخ آماده بوده است، افزود: البته گفتیم روی فضای انتخابات اثر می گذارد و بعدا نتیجه را گردن ما می اندازند؛ دیواری كوتاه تر از دیوار ما نیست.

احمدی نژاد ادامه داد: در این باره با برخی دوستان مشورت كردیم و با مردم صحبت كردیم؛ برخی دوستان می گفتند فرصت است برویم جواب دهیم و برخی دیگر می گفتند شب عید است و مردم می خواهند شاد باشند و نباید اوقات مردم تلخ شود، اكثر نمایندگان حاضر هم كه به زودی به همكاران دولت تبدیل می شوند و ضَرورتی هم ندارد؛ از این رو، ما هم نمی خواستیم بیاییم و تلاش كردیم برگزار نشود، اما حالا هیات رییسه چنین تصمیم گرفت. ما هم مطیع هیات رییسه هستیم.

وی به ظرافت گفت: من چون دانش آموز مرتبی هستم می خواهم طی نامه ای كه دادن به ترتیب اولویت پاسخ می دهم.

رییس جمهوری افزود: در سوال اول گفتند چرا به مترو تهران تسهیلات داده نشده است. من این مصوبه را می خوانم كه می گوید دولت تا پایان سال 89، از محل حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگر به صورت تسهیلات با رعایت قانون، قانون حداكثر استفاده از توان كشور این پول را در اختیار شهرداری ها قرار دهد؛ این مصوبه در ادامه گفته است خودش (دولت) ضامن شود و خودش هم بازپرداخت كند. چگونه می شود دولت وام دهد؟ (آن هم در حالی كه) یك حساب ذخیره ارزی است و بانك مركزی مكتوب اعلام كرده كه موجودی آن صفر است.

رییس قوه مجریه یادآور شد: زمانی كه قانون می نویسیم باید به گونه ای بنویسیم كه قابل اجرا باشد؛ در حالی كه پولی وجود ندارد می گویند 'بده'، از كدام محل پرداخت كند؟، بعد می گویند با 'عنوان دیگر'، یعنی ما برویم از محل پول بهداشت و درمان، حقوق معلمان، نظامی ها، عمران و آبادی و روستاها و شهرها پرداخت كنیم.

وی خطاب به طراحان این مصوبه مجلس گفت: شما كه نوشتید، مشخص می كردید كه دولت از كدام ردیف كم كند، به كدام ردیف اضافه كند؛ با این وجود این مصوبه حتما خلاف اصل 75 است.

** افزایش كمك های دولت های نهم و دهم به كلانشهرها

رییس قوه مجریه در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر شما دغدغه كلانشهرها را دارید ما هم این دغدغه را داریم؛ اما باید بدانید كه واقعا چه اتفاقی افتاده است و آیا كمكی شده است یا نشده است؟

احمدی نژاد با بیان این كه فقط قصد دارد چند مورد از كمك های دولت را در صحن مجلس بیان كند گفت: در سه سال اخیر هشت هزار و 730 میلیارد تومان بابت عوارض به شهرداری ها كمك شده است و سه هزار و 110 میلیارد تومان به مترو كلانشهرها كمك شده است.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد شش میلیارد دلار فاینانس به كلانشهرها اختصاص داده ایم كه این رقم غیر از ارقام مربوط به شهر تهران است.

احمدی نژاد گفت: دولت در طول دولت های نهم و دهم، 11 هزار و 68 دستگاه اتوبوس با 82.5 درصد تخفیف در اختیار كلانشهرها گذاشته است و این در حالی است كه در طول مدت مشابه در دولت های قبلی این رقم 2 هزار دستگاه بوده است با 65 درصد تخفیف.

** كمك های دولت به شهرداری تهران هشت برابر دولت های قبل

رییس قوه مجریه درباره كمك های دولت به شهرداری تهران افزود: در همین چند سال گذشته فقط برای كارهای عمرانی چهار هزار و 600 میلیارد تومان پول نقد به شهرداری تهران كمك شده است كه یك هزار و 100 میلیارد تومان آن مربوط به مترو بوده است؛ این رقم 10.7 برابر كل كمك دولت های قبلی است.

وی یادآور شد بیش از سه میلیارد دلار مجوز فاینانس داده ایم و یك میلیارد دیگر هم در حال نهایی شدن است كه پنجاه درصد آن را دولت می دهد و تمام آن را نیز خود دولت تضمین می كند.

رییس جمهوری گفت: علاوه بر اینها مجوز هزار میلیارد تومان اوراق مشاركت فقط برای مترو صادر كرده ایم و 250 میلیارد تومان برای یارانه بلیت مترو اختصاص یافته است كه حدود هشت برابر دولت های قبل است.

** حتی عوارض مصوب مجلس را پرداخت نكردند

رییس جمهوری در ادامه اظهار داشت: واگن های مترو را وارد گمرك كردند و حتی چهار درصد عوارض قانونی را هم كه مجلس وضع كرده بود پرداخت نكردند و دولت 25 میلیارد تومان پرداخت كرد و واگن ها ترخیص و 30 میلیارد تومان دیگر برای خرید واگن های جدید پرداخت شد.

وی افزود: در طول دولت های نهم و دهم فقط به تهران چهار هزار و 250 دستگاه اتوبوس با 5/82 درصد تخفیف داده ایم و علاوه بر آن، بارها و بارها بدهی های كلان شهرداری تهران به بانك ها به كمك دولت استمهال شده است .

احمدی نژاد تصریح كرد: همین الان حدود 800 میلیارد تومان از بانك های داخلی برای متروی تهران فاینانس كرده ایم ؛ بند 22 بودجه امسال هم دو میلیارد دلار به متروی تهران اختصاص داده است.

** یك گزارش از نحوه خرج شدن كمك های دولت به شهرداری تهیه می كردید

رییس جمهوری خطاب به طراحان سوال از خود گفت: آیا بهتر نبود به جای این همه فشار به دولت یك سر می زدید و می دیدید كه این همه كمك چگونه خرج شده است؛ یك گزارش هم از آنجا تهیه می كردید.

احمدی نژاد گفت: حالا در چیزی كه شما تصویب كرده اید رییس جمهوری چه كاری باید انجام می داده است؟ رییس جمهوری طبق اصل 113 مجری قانون اساسی است؛ ما با استدلال می گوییم این مصوبه نباید به مجمع می رفته است. این كه حق رییس جمهوری است.

** اگر همه همت كنند می شود به اهداف اشتغالزایی دست یافت

رییس جمهوری در خصوص سوال دیگر مجلس در خصوص اشتغال و رشد اقتصادی گفت: گفته اند كه آیا با این عددها می تواند این قدر شغل ایجاد كرد؟ بله. چرا نمی شود. این گزارش رسمی بانك مركزی است و مركز آمار است . در سال 89 بانك مركزی می گوید امار رشد اقتصادی ما 6 و یك دهم درصد است و مركز امار هم می گوید 7.3 درصد. چرا نمی شود یك میلیون و 600 هزار شغل درست كرد. اگر شما و همه همت كنند، می شود و حتی بیشتر از این تعداد هم می شود.

** بنا بر پیش بینی بانك مركزی، رشد اقتصادی امسال كمتر از سال گذشته نیست

احمدی نژاد با بیان این كه 'سوال سوم درباره یارانه است كه می گویند چرا اینگونه عمل شد؟' در پاسخ به این سوال طراحان سوال گفت: به نظر شما باید چگونه عمل می شد؟ شدید ترین محدودیت ها برای دولت بوده است، تحریم ها و بحران های جهانی بوده است و به اعتراف دوست و دشمن در این شرایط بسیار عالی عمل كرده است و خود شما بارها گفته اید؛ دولت بیشترین حمایت را هم از بخش تولید داشته است.

رییس قوه مجریه یادآور شد: تقریبا همه تولید اساسی كشور در سال 90 رشد قابل توجه پیدا كرده است؛ بنا بر پیش بینی های اولیه مركز آمار بانك مركزی رشد اقتصادی سال 90 اگر بیشتر از سال 89 نباشد كمتر از آن هم نیست .

وی ادامه داد: البته حالا چند تا بنگاه هم دچار مشكل شده اند كه باید به آنها كمك كنیم؛ ما بیشترین كمك را به بنگاه ها كرده ایم .

** گرانی های اخیر ربطی به هدفمندی یارانه ها ندارد

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: گرانی های اخیر ربطی به هدفمندی ندارد؛ این بازی كه در بازار ارز و طلا درست شد كه البته یك وقت مناسب برای مردم توضیح خواهم داد و علت (گرانی ها) چیز دیگری است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: من از شما خواهش می كنم قانونی را كه تصویب كرده اید خودتان آن را مطالعه كنید . در قانونی كه شما تصویب كرده اید در كجای آن اسمی از رییس جمهوری برده اید. یك مجمع عمومی برای سازمان هدفمندی یارانه ها تعریف كرده اید كه رییس جمهوری در آن نیست و حالا سوالات آن را از رییس جمهور می پرسید؟

سیام**9012**1723**9132**2026





:: برچسب‌ها: روز تعطیل , جشنواره , جغرافیایی برچسب ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: