اعتبار بخش كشاورزی 30 درصد افزایش یافت
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'صادق خلیلیان' روز دوشنبه در حاشیه آیین رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به برنامه های سال آینده این وزارتخانه گفت: توسعه زیرساخت های بخش كشاورزی یكی از خلاء های چند دهه گذشته در بحث آب و خاك بوده است كه با اختصاص اعتبار موجود فعالیت های خوبی در این بخش انجام خواهد شد.

وی اظهارداشت: برای سال آینده این اعتبار در زمینه توسعه سامانه های نوین آبیاری، توسعه شبكه های آبیاری زهكشی، طرح های انتقال آب با لوله و لایروبی و مرمت قنوات به كار گرفته می شود.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر توسعه زیرساخت ها، توسعه مكانیزاسیون، توسعه شیلات، افزیش تولیدات شیلاتی، پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهیان خاویاری، آبخیزداری، توسعه صادرات محصولات كشاورزی، زراعی، باغی و مواد پروتئینی در اولویت برنامه های سال آینده قرار دارند.

**میانگین نرخ رشد بخش كشاورزی 9 درصد است

وزیر جهاد كشاورزی طی سال جاری میانگین نرخ رشد كلان بخش كشاورزی را 9 درصد اعلام كرد و گفت: پیش بینی می شود این رقم برای سال آینده نیز تداوم یابد.

خلیلیان تصریح كرد: در بحث هدفمندی یارانه ها امسال اعتباری در حدود 200 میلیارد تومان برای اصلاح ساختار مصرف انرژی و آب اختصاص یافت كه در قالب تسهیلات ارزان قیمت به كشاورزان ارایه شده است.

وی اظهارداشت: برای سال آینده نیز از محل هدفمندی یارانه ها نیز اعتبار خوبی به بخش كشاورزی اختصاص می یابد.

** افزایش 25 درصدی شاخص سلامت غذا در بخش كشاورزی تا پاین برنامه پنجم توسعه

وزیر جهاد كشاورزی افزود: با توجه به سیاست های جدید وزارتخانه مصرف سموم و كودهای شیمایی كاهش یافته است و قرار است در طول برنامه پنجم توسعه شاخص سلامت غذا در بخش كشاورزی به 25 درصد ارتقاء یابد.

وی اظهارداشت: در بحث تولید محصول سالم، سال گذشته بیشتر از روش های بیولوژیك از جمله مصرف كودهای بیولوژیك و برای مبارزه با آفات و بیماری ها از ریشه بیولوژیك استفاده شده است و برای سال های آبنده نیز این روند در دستور كار قرار دارد.

وی به چهار دستاورد و دانش فنی جدید در این بخش اشاره كرد و ادامه داد: هم اكنون برای مبارزه با آفات سیب درختی، پنبه و انگور با روش های بیولوژیك دستاوردهای جدید ارایه شده است كه به افزایش تولید این محصولات بیش از گذشته كمك می كند.

وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: خوشبختانه از سال 84 تاكنون، مصرف سموم و كودهای شیمیایی در بخش كشاورزی حداقل 25 درصد كاهش یافته است.

وی ادامه داد: مصرف سم برای بسیاری محصولات از جمله شیر ، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، ماهی قزل آلا و برخی محصولات باغبانی كه به روش سنتی تولید می شوند، به كار گرفته نمی شود.

خلیلیان گفت: هم اكنون برخی محصولات باغی كشور از استانداردهای جهان فراتر رفته و به همین دلیل شاهد استفاده محصولات كشاورزی ایران در سطح دنیا هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته 5.1 میلیارد دلار انواع محصولات خام و فرآوری شده كشاورزی به خارج از كشور صادر شده است.

وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه تولید محصولات كشاورزی طی سال جاری 107 میلیون تن بوده است، افزود: پیش بینی می شود سال آینده این رقم به 118 میلیون تن افزایش یابد تا به ركورد جدیدی در تولید محصولات دست پیدا كنیم.

وی اضافه كرد: در فصل زراعی جدید كه تا شهریور ماه سال آینده ادامه دارد، میزان تولید غلات 10 درصد افزایش می یابد این یك گام دیگر به سمت خودكفایی كامل در بخش كشاورزی است.

**مشكلی در تامین میوه شب عید نداریم

وزیر جهاد كشاورزی در خصوص تامین میوه شب عید گفت: با افزایش تولیدات باغی به مرز 17.5 میلیون تن و عملیات مطلوب ذخیره سازی، مشكلی در تامین میوه مورد نیاز شب عید وجود ندارد.

خلیلیان به درخواست ذخیره سازی احتیاطی برخی مركبات اشاره كرد و اظهارداشت: برای ذخیره سازی احتیاطی برخی محصولات همچون سیب، پرتقال و نارنگی درخواست هایی ارایه شده است كه در صورت نیاز در سطح محدودی مجوز ذخیره سازی آن صادر می شود.

وی با بیان اینكه كشور از لحاظ تولید پرتقال از وضعیت خوبی برخوردار است، ادامه داد: به طور عمده درخواست های ذخیره سازی مربوط به محصول نارنگی است كه تولید و ذخیره سازی آن به شب عید نمی رسد، بنابراین معتقدم ذخیره سازی آن هیچ گونه لطمه ای به تولید داخلی وارد نخواهد كرد.

وزیر جهاد كشاورزی تصریح كرد: در بحث بندر و گمركات شرایط قرنطینه ای مورد توجه قرار دارد و خوشبختانه با تشكیل كارگروهی از سوی گمرك، وزارت اقتصاد دارایی، بانك مركزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم برای ترخیص كالاها در زمینه ثبت سفارش و گشایش ال سی ها انجام شده است.

خلیلیان درخصوص الگوی كشت كشور گفت: الگوی كشت در كشور دارای چند ویژگی است و باید شرایط كشت سنتی كشاورزان مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم به تدریج طرح الگوی كشت را در كشور اجرایی كنیم.

وی افزود: هم اكنون برنامه های الگوی كشت به استان های كشور ابلاغ شده است و در برخی استان ها قراردادهایی مبنی بر خرید تضمینی برخی محصولات همچون سیب زمینی و پیاز انجام شده است.

وی اظهارداشت: ارایه خدماتی همچون خرید تضمینی و ارایه تسهیلات به كشاورزان باعث می شود تا كشاورزان در راستای سیاست های وزاتخانه والگوی كشت گام بردارند.

خلیلیان ادامه داد: هم اكنون یك میلیون و 100 هزار هكتار از زمین‌های زراعی كشور به آبیاری تحت فشار مجهز شده‌ است.

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه 3.5 میلیون هكتار از اراضی مستعد كشور به آبیاری نوین مجهز شود.

اقتصام**9186**1319





:: برچسب‌ها: خام ,
:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: