چهارشنبه آخر سال و یا چهارشنبه سوزی !! از راه می رسد ...
نوشته شده توسط : sadis

... چهارشنبه سوری های امروز ما رنگ و بوی دیگر یافته است، بوی آجیل و كشمش و سماور زغالی مادر بزرگ جای خود را به بوی باروت و صداهای هولناك ترقه هایی داده كه قرار بود برای ما نشاط آور باشد.

سال های پیشتر، از چند روز قبل از چهارشنبه سوری تلویزیون ما برنامه های شاد پخش می كرد و از سنت های زیبای این شب می گفت و حالا مصدومان و جان باختگان چهارشنبه سوری های سال های گذشته را نشان می دهد!!

دیگر مردم به ندرت در شب چهارشنبه آخر سال دور هم جمع می شوند،‌ جوانان و نوجوانان به دور از خانواده ها دنبال آتش بازی و ترقه بازی می روند و به این ترتیب فاصله ها آغاز می شود ...

اگر درد دلمان را با صداقت بگوییم، همه مان دلتنگ آن چهارشنبه سوری های گرم و شادیم، ‌چهارشنبه سوری هایی كه صدای خنده اعضای خانواده تا چند همسایه آن طرف تر می رفت نه صدای گوشخراش ترقه !!

به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم مواد محترقه عضو اصلی برخی از خانواده های ما در چهارشنبه سوری شدند و كاری كه ما می توانیم بكنیم اینست كه نگذاریم شیرینی ناچیزی كه برایمان باقی مانده است به تلخی تبدیل شود.

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته حدود 127 نفر به دلیل آسیب دیدن به اورژانس 115 استان مراجعه كردند.

حامد جعفرزاده افزود: 99 نفر از آنها به صورت سرپایی معالجه و 28 نفر بستری شدند.

وی گفت: متاسفانه سه نفر از این افراد دچار قطع عوض شده، 51 نفر دچار سوختگی، 26 نفر خراشیدگی، هشت نفر ساییدگی، یك نفر شكستگی، 30 نفر پارگی یا بریدگی و 11 نفر به عوارض دیگر دچار شدند.

جعفرزاده اظهاركرد: بیشترین آسیب در این مراجعین به ترتیب از ناحیه چشم، ‌دست، تنه، ‌صورت و سایر قسمت های بدن بود.

وی یادآور شد: در چهارشنبه سوری امسال نیز اورژانس 115 جهت حفظ سلامتی مردم در آمادگی كامل به سر می برد.

رییس مركز فوریت های پزشكی استان ادامه داد: از ساعت 12ظهر روز سه شنبه تا 12 ظهر روز چهارشنبه این هفته این مركز با تمام پایگاه ها و كاركنان خود آماده خدمت رسانی به آسیب دیدگان حوادث احتمالی می باشد.

وی افزود: این مركز علاوه بر پایگاه های ثابت خود گروه های سیاری نیز در سطح شهر تبریز در نزدیكی مراكز تجمع مستقر می كند.

جعفرزاده از مردم خواست در صورت بروز حوادث در اولین قدم با ارایه نشانی دقیق اورژانس 115 را خبر كرده و هنگام تردد در خیابان ها مسیر را برای آمبولانس ها باز كنند تا امداد رسانی با سرعت انجام شود.

سرپرستار بخش سوختگی كودكان بیمارستان سینای تبریز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در چند سال گذشته با توجه به اطلاع رسانی هایی كه یك هفته قبل از این مراسم شروع می شود، میزان حواث ناشی از مواد محترقه در چهارشنبه سوری كاهش یافته است.

ناهید عالی افزود: در سال های اخیر حدود یك تا سه مورد سوختگی بر اثر مواد آتش زا در كودكان در این بیمارستان رخ داده و مرگ و میر و قطع عضو ناشی از این حوادث در این بیمارستان دیده نشده است.

وی گفت: درصد سوختگی كودكانی كه به این مركز مراجعه كرده اند 10 الی 12 درصد بوده كه پسران بیشتر از دختران دچار سوختگی می شوند.

عالی با اشاره به اینكه در خیلی از موارد كودكان از ترس والدین سوختگی خود را بروز نمی دهند و این موجب افزایش عمق سوختگی می شود، تاكید كرد: والدین باید در كنار فرزندان حضور داشته و از آنان غفلت نكنند.

مسوول انتظامی بیمارستان سینا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان و كادر اورژانس و بیمارستانی در شب چهارشنبه آخر سال همگی به صورت آماده باش می باشند.

خسرو قبادی افزود: اكثر سوختگی ها در نواحی صورت، چشم ها و دست ها بوده و نوجوانان بیشتر از سایر افراد آسیب می بینند.

وی ادامه داد: سوختگی های وخیم به هنگام ساخت مواد آتش زا رخ می دهد كه معمولا منجر به قطع عضو یا فوت افراد می شود.

مسوول روابط عمومی و تكنسین فوریت های پزشكی استان نیز در خصوص اقدامات اولیه قبل از رسیدن اورژانس گفت: درزمان بروز سانحه خونسردی خود را حفظ و در صورت آتش گرفتن لباس ها از دویدن خودداری كنید.

حبیب حسینقلیزاده ادامه داد: از مالیدن مواد غیربهداشتی مانند خمیردندان و سیب زمینی به محل سوختگی خودداری كرده و در صورت مسمومیت با دود، فرد به هوای آزاد انتقال یابد.

وی گفت: محل سوختگی را باید حداقل به مدت 10 دقیقه به طور متناوب زیر آب سرد (نه آب یخ) نگه داشت و قبل از متورم شدن محل سوختگی انگشتر و النگو را خارج كرده و برای كاهش خطر عفونت با پارچه تمیز و بدون پرز محل زخم پوشانده شود.

حسینقلیزاده یادآورشد: هرگز لباس های سوخته و چسبیده به بدن و تاول های پوستی در موقع بروز سوختگی جدا نشود.

وی گفت: در صورت تركیدن ترقه و وارد شدن آسیب به چشم، مصدوم را آرام كرده و با یك تكه پارچه تمیز هر دوچشم بسته شود و در صورت وارد شدن اشیای خارجی در پوست و چشم هرگز سعی در خارج كردن آنها نكرده و محل خونریزی توسط پارچه تمیز نگه داری شده و به پزشك مراجعه شود.

وی تاكید كرد: اگر وضعیت بیمار حاد باشد باید به نزدیكترین اورژانس بیمارستانی یا مركز درمانی مراجعه شود در غیر این صورت اگر فرد در سطح شهر تبریز دچار آسیب چشمی شده به بیمارستان های علوی و نیكوكاری و اگردچار سوختگی شده به بیمارستان سینا انتقال یابد.

حسینقلیزاده گفت: خانواده ها اصلی ترین نقش را در پیشگیری از بروز حوادث ناگوار در چهارشنبه آخر سال دارند بنابراین با مراقبت از فرزندان خود مانع به خطر افتادن سلامت خود و اطرافیان شوند.

گزارش از: رباب تیموری و مینا بازگشا

8120/6120/587





:: برچسب‌ها: پاییز , اسکاتلند ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: