افزایش اختلاف نظرهای گروه های سیاسی مالزی درباره محوبیت حزب حاكم
نوشته شده توسط : sadis

به ایرنا از مالزی، مخالفان دولت مالزی معتقدند كه افزایش محبوبیت نجیب تون رزاق نخست وزیر این كشور لزوما به معنای حمایت بیشتر از حزب حاكم آمنو نیست.

موضوع توزیع 500 رینگیت از سوی دولت در میان اقشار كم درآمد باعث افزایش محبوبت نخست وزیر در طبقات پایین تر جامعه شده است. دولت به خانواده های مالزیایی كه درآمد ماهانه كمتر از 3000 رینگیت (معادل 1000 دلار) داشتند 500 رینگیت كمك هزینه پرداخت كرد.

نمایندگان احزاب مخالف، محبوبیت ناشی از این اقدام را موقتی دانسته و بر این اعتقادند با تاخیر بیشتر در برگزاری انتخابات این محبوبیت باز هم كاهش خواهد یافت. افرادی كه این مبلغ را دریافت كرده اند تا كنون آن را هزینه كرده و كسانی كه مشمول دریافت این مبلغ نبودند، نیز از این موضوع گلایه دارند.

مخالفان دولت مالزی معتقدند اگر چه نجیب تون رزاق ممكن است محبوبیت داشته باشد اما توانایی تغییر بازی سیاسی موجود را ندارد. تا زمانی كه وی نتواند اصلاحات و تغییرات واقعی وعده داده شده را انجام دهد، بیشتر مردم به تغییر رای خواهند داد.

این گزارش حاكی است، نجیب تون رزاق كه در آغاز به دست گرفتن قدرت شعار مالزی واحد را مطرح كرده است اكنون در آستانه انتخاباتی قرار دارد كه می تواند سیاست های مالزی را در مواجهه با تایید یا رد برتری قومی در مالزی به اثبات برساند.

در همین حال و با توجه به احتمال برگزاری انتخابات سراسری در مالزی، نتایج نظر سنجی عمومی مركز استقلال (مردكا) مالزی نشان داده است كه از ماه اوت سال گذشته میلادی نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی به شرایط مطلوبتری در مالزی دست یافته و توانسته است محبوبیت خود را از 59 درصد به 69 درصد افزایش دهد.

مركز نظر سنجی استقلال مالزی این افزایش را نشانه تخصیص برنامه های اقتصادی به خانوارهای كم درآمد در مالزی دانسته است اگرچه ائتلاف مخالفان دولت مالزی نظری جز این داشته و محبوبیت نخست وزیر این كشور را رو به تنزل می داند و یا اینكه معتقد است افزایش جزئی محبوبیت نخست وزیر مالزی نشانه افزایش محبوبیت ائتلاف حاكم باریسنان نشنال نیست.

نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد كه 73 درصد از افراد بیش از 50 سال و 64 درصد از افراد بین 21 تا 30 سال از حامیان اصلی نجیب تون رزاق بوده اند كه این موضوع نیز نشان می دهد حمایت وی در بین افراد با رده سنی بالاتر بیشتر است.

داده های این تحقیق كه از بین 1022 پاسخگو گردآوری شده اند، بیان می كنند كه رضایت عمومی از نخست وزیر این كشور بخاطر انجام اقدامات دوستانه با مردم، پیشنهاد اقدامات دمكراتیك از قبیل اصلاح قانون امنیت داخلی، اصلاح قانونی در مورد دانشگاه های این كشور و همچنین افزایش شفافیت سازی در فرایند انتخاباتی به دست آمده است.

البته مسایل و مشكلات درون تشكیلاتی نیز گریبان نخست وزیر این كشور را گرفته است. بسیاری از شخصیت های با نفوذ حزب آمنو (مالایی تباران متحد) و در مجموع ائتلاف حاكم باریسان نشنال به ویژه ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی چندان روی خوشی به شعار مالزی واحد و تصمیم دولت برای كاهش امتیازات مالایی تباران نشان نداده اند و بعضا با آن مخالفت نیز كرده اند.

در هر حال تلاش دو ائتلاف موجود در مالزی بر این است كه در انتخابات آینده پارلمانی این كشور بهترین نتیجه را كسب كنند. نخست وزیر مالزی قصد دارد انتخابات سراسری این كشور را پیش از موعد مقرر در سال 2012 میلادی برگزار كند.

آساق**335





:: برچسب‌ها: باغ , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: